Про природу зла і хто є його джерелом

Згідно з християнськими уявленнями, диявол, що втілює зло, є  Ангелом, що повстав проти Бога і був скинутий з неба на землю за непокору. Після свого падіння сатана всіляко намагається перешкодити Богу влаштувати на землі Царство Боже. Цей злий дух спокушає людей на гріхи, протидіє Богові у всіх Його справах.

Людина створена Богом не злим створінням, що видно з вчення Ісуса Христа. Ми повинні любити всіх людей, ставитися до них так, як хотіли б, щоб ставились до нас. Ми повинні любити ворогів, творити добро тим, хто ненавидить нас, і бути досконалим, як Отець наш Небесний. Якщо Бог пред’являє такі вимоги до людини, це значить, людина здатна їх виконати.

****

Якби диявол мав владу над людьми і перемагав їх силою, то давно всіх погубив би і не залишилося б на землі жодної праведної або доброчесної людини.

Але так як серед багатьох грішників завжди було чимало доброчесних людей, то з цього випливає висновок, що диявол не має ніякої влади над людьми. Якщо він і перемагає їх, то тільки хитрістю, обманом, спокушаючи і підбурюючи на погані справи.

Але оскільки людина обдарована розумом і свободою волі, то в її владі не піддаватися спокусам диявола. Якщо ж вона піддалась їм, то сама винна, і не може виправдатися тим, що її спокусив диявол.

Намагалася і Єва виправдати свій гріх тим, що змій спокусив її. Але прощення вона не отримала, а зазнала жорстокого осуду. Тому що в її владі було не впасти в гріх. (Бут.3: 13). А Іов не був безтурботним і тому диявол не міг спокусити його, не міг залучити до гріха, незважаючи на всі біди, які несподівано і незаслужено довелося йому пережити (Іов).

Пильним і уважним диявол не тільки не шкодить, але навіть приносить користь.

Не з власної втім, волі, тому що вона зла, але тому що вони, витримавши напади диявола, і не піддавшись його спокусам, виявляються переможцями зла, випробуваними в боротьбі. І тому здатними мужньо зустрічати і подальші напади ворога.

Якщо ж диявол і перемагає багатьох, то тільки по їх слабкості, а не по своїй силі. Отже, Бог, обдарувавши людину розумом і свободою волі, залишив в світі диявола для того, щоб в боротьбі з ним людина морально удосконалювався, і, цураючись зла, прагнула би до Бога, джерела Світла і Добра. Пам’ятай про це, виправ свою волю, і ніколи ні від кого не зазнаєш шкоди. Не тільки від добрих, а й від злих. А коли згрішив, постарайся дізнатися винуватця гріха, і знайдеш, що це не інший хто, як ти, який зробив гріх.

Святитель Іоанн Златоуст

****

Коли людина, пізнаючи істину, звертається до Бога: «Де Ти, що створив цей тяжкий світ?» — Бог відповідає: «Адже цей світ таким створила ти, людина. Це ти поселила тут заздрість, злобу, нетерпимість. Це ти топчеш свій власний образ».

Треба залишити раз і назавжди модель Бога, Який за ниточку смикає людський рід і керує нами, як маріонетками.

Людина покликана не стільки міркувати про зло, скільки боротися з ним. В Євангелії проблема зла — практична проблема, життєва задача, поставлена ​​перед тими, хто шукає згоду з Божим задумом.

Протоієрей Олександр Мень

****

Не їжа зло, але обжерливість, не дітонародження, а блуд, не гроші, але сріблолюбство, не слава, а марнославство, а коли так, то немає в природі зла, крім зловживання, яке походить від того, що розум не слідкує за діями природними.

Преподобний Максим Сповідник

****

На питання про те, чому Бог не створив людину нездатною чинити гріх, Святий Василій Великий відповів так:

Тому ж, чому і ти не тоді визнаєш служителів справними, коли тримаєш їх зв’язаними, але коли бачиш, що вони добровільно виконують перед тобою свої обов’язки . Тому і Бог хоче не змушувати нас робити добрі справи, а  щоб ми робили їх з власної доброї волі. Хто засуджує Бога, що не створив нас безгрішними, той віддає перевагу природі нерозумній над розумною. Природі нерухомій, що не має ніяких прагнень, над природою, обдарованою свободою вибору.

Василь Великий

 

Добавить комментарий