«Блажен, хто схопить і розіб’є дітей твоїх об камінь»: про що йдеться у 136 Псалмі

Починаючи з Тижня «Про блудного сина» і до першого дня Великого посту Свята Церква співає 136 Псалом — «Над річками Вавилонськими». Цей псалом є одним з найважчих для розуміння.

Особливе здивування викликають доволі жорстокі слова «Блажен, хто схопить і розіб’є дітей твоїх об камінь».

1 На реках Вавилонских, тамо седохом и плакахом, внегда помянути нам Сиона. 1 Над річками Вавилонськими там ми сіли і заплакали, коли згадали про Сіон.
2 На вербиих посреде eго обесихом органы наша. 2 На вербах посеред нього повісили ми оргАни наші (музичні інструменти),
3 Яко тамо вопросиша ны пленшии нас о словесех песней и ведшии нас о пении: воспойте нам от песней Сионских. 3 Бо там запитали нас ті, хто полонили нас про слова пісень, і ті, хто взяв нас — про наш спів: «заспівайте нам щось із пісень Сіонських».
4 Како воспоем песнь Господню на земли чуждей? 4 Як заспіваємо ми пісню Господню на землі чужій?
5 Аще забуду тебе, Иерусалиме, забвена буди десница моя. 5 Якщо забуду тебе, Єрусалиме, хай забуде мене правиця моя!
6 Прильпни язык мой гортани моему, аще не помяну тебе, аще не предложу Иерусалима, яко в начале веселия моего. 6 Нехай прилипне язик мій до гортані моєї, якщо не згадаю тебе, якщо не поставлю  Єрусалим над радість найвищу свою.
7 Помяни, Господи, сыны Едомския, в день Иерусалимль глаголющыя: истощайте, истощайте до оснований eго. 7 Згадай, Господи, синам Едомським день Єрусалиму, як казали вони: «руйнуйте, руйнуйте аж  до підвалин його».
8 Дщи Вавилоня окаянная, блажен иже воздаст тебе воздаяние твое, еже воздала еси нам. 8 Дочка Вавилона злощасна, блажен, хто віддасть тобі відплату твою, якою ти віддала нам;
9 Блажен иже имет и разбиет младенцы твоя о камень. 9 Блажен, хто схопить і розіб’є дітей твоїх об камінь!

У книзі «Псалтир у поясненні Святих Отців» знаходимо тлумачення цих слів.

Іудеї поширюють свій гнів і на отроків, щоб не скоїли вони багато зла. Згадаймо, як вавилоняни поводились жорстоко з немовлятами іудейськими, через що Пророк пророкує і їм рівне покарання.

Але не такий Новий Завіт; в ньому нам заповідають поїти і годувати ворогів і молитися за них, як робили учні лагідного і людинолюбного Ісуса Христа. Немовлятами вавилонськими, які потрібно розбивати об камінь, Світі Отці називають насіння зла і пристрасних помислів, які слід винищувати рятівним словом Ісусової молитви (бо камінь — є Христос), щоб не зростало в нас зло і не оскверняло душу, і не спонукало нас до дій, які б суперечили заповідям люблячого нас Кроткого і Смиренного Владики — Господа нашого Ісуса Христа.

Добавить комментарий