Чин торжества Православ’я: про що йдеться та що таке анафема

Перший Тиждень Великого посту називається Тижнем Православ’я — від «Чину торжества Православ’я», який здійснюється в першу неділю. Цей Чин був встановлений в Греції в першій половині IX століття в пам’ять остаточної перемоги Православної Церкви над усіма єресями, які розбурхували тіло Церкви, і особливо над останньою з них — іконоборною, засудженою на VII Вселенському Соборі в 787 році.

Чин торжества Православ’я: ІСТОРІЯ

Після VII Вселенського Собору (787 р), який закріпив шанування ікон, прийшло послаблення гонінь. Але тільки в середині IX ст. були звільнені з в’язниць і повернуті на свої посади ті, хто не відмовився від шанування ікон. Натомість іконоборцям запропонували або відмовитись від своєї єресі, або припинити церковне служіння. Христолюбива цариця Феодора оголосила:

«Хто не вшановує зображення Господа нашого, Пресвятої Його Матері і всіх святих, нехай буде проклятий!»

Обраний Патріархом Константинопольським Мефодій, встановив тоді ж особливе святкове богослужіння. Православ’я було урочисто відновлено на службі у Софійському соборі в Константинополі в першу неділю Великого посту, яке припало в 843 р на 19 лютого. Так з’явилося святкування і особливий чин, званий Торжество Православ’я.

У XII і XIV ст. ця служба була значно доповнена за рахунок включення інших текстів, що зображують головні догмати християнства. Ця служба являє собою торжество церкви над усіма єресями і розколами, які коли-небудь існували. У ньому стверджується не тільки православне вчення про іконопочитання, але і всі догмати та постанови семи Вселенських Соборів.

Особливе місце в цій службі займає чин анафематствування. Анафема проголошується соборно не тільки іконоборцям, але всім, хто скоїв тяжкі гріхи перед Церквою.

На Русі чин Православ’я введений в XIV ст. і складався з грецького синодика цього чину з додатком спочатку імен «нових єретиків», як наприклад, Касіяна, архімандрита Юр’єва монастиря, та ін., потім додалися нові імена: Стеньки Разіна, Гришки Отреп’єва, протопопа Авакума, багатьох вчителів розколу та ін .; всіх анафематствування було 20, а імен до 4 тисяч. В кінці XVIII ст. чин Православ’я був виправлений і доповнений митрополитом Новгородським і Санкт-Петербурзьким Гавриїлом; з нього виключені були як безліч імен, яким виголошувалась вічна пам’ять, так і імена багатьох цивільних злочинців іта вчителів розколу. У такому вигляді чин Православ’я був надрукований в 1767 році.

Чин Православ’я відбувався в кафедральних соборах після прочитання часів або перед закінченням Літургії на середині храму перед іконами Спасителя і Божої Матері, які знаходились на аналої.

Чин був істотно скорочений в 1801 році: в ньому перераховувалися тільки єресі, без згадки імен ерітіков. Чин залишався без переробки до 1869 року, коли з нього були виключені імена державних злочинців.

12 анафематізмов ЧИНА ТОРЖЕСТВА ПРАВОСЛАВ’Я

(Як вони проголошувалися кліром від імені церкви до 1917 г.):

  • Отрицающим бытие Божие и утверждающим, яко мир сей есть самобытен и вся в нем без промысла Божия и по случаю бывает: анафема.
  • Глаголющим Бога не быти дух, но плоть; или не быти Его праведна, милосерда, премудра, всеведуща и подобная хуления произносящим: анафема.
  • Дерзающим глаголати, яко Сын Божий не единосущный и не равночестный Отцу, такожде и Дух Святый, и исповедающим Отца, и Сына, и Святого Духа не единого быти Бога: анафема.
  • Безумне глаголющим, яко не нужно быти ко спасению нашему и ко очищению грехов пришествие в мир Сына Божия во плоти, и Его вольное страдание, смерть и воскресение: анафема.
  • Неприемлющим благодати искупления Евангелием проповеданного, яко единственного нашего ко оправданию пред Богом средства: анафема.
  • Дерзающим глаголати, яко Пречистая Дева Мария не бысть прежде рождества, в рождестве и по рождестве Дева: анафема.
  • Неверующим, яко Дух Святый умудри пророков и апостолов и чрез них возвести нам истинный путь к вечному спасению, и утверди сие чудесами, и ныне в сердцах верных и истинных христиан обитает и наставляет их на всякую истину: анафема.
  • Отмещущим (отвергающим) бессмертие души, кончину века, суд будущий и воздаяние вечное за добродетели на небесех, а за грехи осуждение: анафема.
  • Отмещущим все таинства святая, Церковью Христовою содержимая: анафема.
  • Отмещущим соборы святых Отец и их предания, Божественному Откровению согласная, и Православно-Кафолическою Церковью благочестно хранимая: анафема.
  • Помышляющим, яко православнии Государи возводятся на престолы не по особливому о них Божию благоволению и при помазании на царство дарования Духа Святаго к прохождению великого сего звания на них не изливаются: и тако дерзающим против их на бунт и измену: анафема.
  • Ругающим и хулящим святыя иконы, ихже Святая Церковь к воспоминанию дел Божиих и угодников Его, ради возбуждения взирающих на оныя ко благочестию, и ко оных подражанию приемлет, и глаголющим оныя быти идолы: анафема.

У новітній історії Російська Православна Церква анафематствувала:

  • Лева Толстого, який проповідував «повалення всіх догматів Православної Церкви і самої сутності віри християнської» (Святійшим Синодом в лютому 1901);
  • «тих, що творять беззаконня і гонителі віри і Церкви Православної» (1918);
  • кілька священиків, які «публічно зневажили Ім’я Боже» (1959, 1960);
  • тих хто пролив невинну кров ближніх своїх в 1993 році;
  • тих, хто поділяє вчення сект, «нових релігійних рухів», язичництва, астрології і т. п. (1994);
  • монаха Філарета (Денисенко) (1994), який наважився назвати себе «патріархом Київським і всієї Руси-України» (1994 р).

Архієрейський Собор 1997 року, після неодноразових умовлянь і попереджень про безчинне носіння ієрейського хреста після позбавлення сану, постановив: «Відлучити Гліба Павловича Якуніна від Церкви Христової. Хай буде він анафема перед усім народом».

Важливо!

Анафема НЕ є прокляттям, НЕ є актом, що безповоротно закриває шлях до повернення в Церкву і спасіння. При покаяння і достатніх підставах анафема може бути знята. Може вона бути знятою і після смерті.

Читайте також: Седмиці, святкові та особливі дні Великого посту 2019 року.

Добавить комментарий