Які Євангельські події Православна Церква згадує у Велику Середу

Велика Середа подає нам два протилежні образи – любові та відданості, з одного боку; та зради – з іншого.

Перший образ розкриває жінка-грішниця, яка підійшла до Христа з посудиною дорогоцінного мира і возлила його на Господа. За східним звичаєм, такий знак уваги робили лише найбільш шанованим людям. Це був безкорисливий вчинок любові і каяття, і тому Господь прийняв її жертву, кажучи: «Виливши миро це на тіло Моє, вона приготувала Мене на поховання. Істинно кажу вам, де б не проповідувалось Євангеліє це по всьому світу, сказано буде на згадку про неї і про те, що вона зробила…».

Вчинок жінки викликав обурення Іуди Іскаріотського, який зауважив, що краще було б продати це миро, а гроші віддати жебракам. Після цього він пішов до юдейських старійшин. Вони були вражені останніми подіями – воскрешенням Лазаря, урочистим входом Христа в Єрусалим та Його словами, які викривали їхнє лицемірство. Тому вони радились, зібравшись в домі у первосвященика Каіафи, як їм взяти Іісуса та вбити.

Наближалася юдейська Пасха, тому вони говорили: «Тільки не в свято, щоб не було заворушення в народі». Євангеліст же Лука додає, що вони настільки боялися народного обурення, що шукали можливості схопити Христа таємно, без свідків. Ось чому, коли Іуда прийшов до них, вони зраділи.

«Що ви дасте мені, і я видам вам Його?» — на це запитання Іуди вони запропонували йому тридцять срібляків. І від того часу Іуда почав шукати зручного випадку видати Його…

***

У Велику середу, згідно з уставом Православної Церкви, припиняється читання в храмах молитви святого Єфрема Сиріна:

«Господи, Владика життя мого, дух ледарства, зневіри, владолюбства та марнослів’я не дай мені. Дух же доброчесності, смиренномудрості, терпіння і любові даруй мені, рабу Твоєму. Так, Господи, Царю, даруй мені бачити мої гріхи, і не осуджувати брата мого, бо Ти благословенний во віки віків. Амінь».

Всі три перших дні Страсного тижня в храмах звершуються Літургії Григорія Двоєслова – або ж Передосвячених Дарів. Віруючі продовжують дотримуватись тілесного та духовного посту, поступово переносячи увагу з власних гріхів на Євангельські події.

Головна мета цих трьох днів – повною мірою підготувати душі християн до зосередженого сприйняття наступних днів цього тижня – Великого Четверга, коли було започатковано таїнство Євхаристії, Великої П’ятниці, дня Хресних страждань Христа, та Великої Суботи – дня перебування Тіла Іісусова у гробі.

***

Уже в середу ввечері в храмах лунає богослужіння Чистого Четверга – адже, за церковною традицією, новий день розпочинається напередодні ввечері.

Літургію Великого четверга звуть ще Літургією року – адже її присвячено згадці про ту саму Таємну Вечерю, на якій Господь, вмивши ноги учням, переломив хліб і дав учням вино, промовивши: «Прийміть, їжте, це – Тіло Моє; і – Це Кров Моя Нового Завіту, що за вас і за багатьох проливається на відпущення гріхів».

Таким чином Христос встановив одне з головних Таїнств Християнської Церкви, а ми, приймаючи Причастя в Чистий Четвер, стаємо учасниками Таємної Вечері, подумки розділяючи її з апостолами та приймаючи Тіло і Кров Христові – ніби з рук Самого Господа.

За матеріалами видання «Православіє в Україні»

Добавить комментарий