12 фактів про Світлу Седмицю, які має знати кожен вірянин

З апостольських часів свято Пасхи триває сім днів, тобто весь тиждень, від Великодня до Неділі Фоми або Антипасхи. Цей тиждень називається «Світла Пасхальна Седмиця». Кожен день тижня теж називається світлим – Світлий Понеділок, Світлий Вівторок і т. д.

Що ще ми повинні знати про традиції Світлої Седмиці та особливості цих радісних богослужінь?

  1. У Великодню Седмицю в храмах щодня відбуваються богослужіння по великодньому чину. Ранкові та вечірні молитви замінюються співом Пасхальних часів.
  2. Після кожної Божественної літургії здійснюється святковий хресний хід, що символізує хід жінок-мироносиць до гробу Христа.
  3. Вісім днів святкування Христового Воскресіння є як би одним днем, що належить вічності, де «часу вже не буде» (Одкр. 10, 6).
  4. На Світлій Седмиці скасовується піст в середу і п’ятницю, а також земні поклони.

  5. Царські врата в іконостасі залишаються відкритими в знак того, що в ці дні перед віруючими якби відкривається невидимий, духовний, Небесний світ. Відкриті Царські Врата – образ Гробу Господнього, від якого Ангел відвалив камінь. У всю Світлу Седмицю вони не закриваються навіть під час причащання священнослужителів, і тільки в суботу перед 9-ю годиною вони закриваються.
  6. Всю Світлу Седмицю близько відкритих царських врат стоїть особливий хліб, званий артосом. Звичай цей встановлений з апостольських часів. Відомо, що після Свого воскресіння Господь неодноразово являвся Своїм учням. При цьому Він або Сам куштував їжу, або благословляв трапезу. В очікуванні цих благодатних відвідувань, а пізніше — в їх пам`ять святі апостоли залишали незайнятим середнє місце за столом і клали перед цим місцем частину хліба, начебто Сам Господь незримо був присутній тут. У продовження цієї традиції отці Церкви встановили у свято Воскресіння Господнього покладати в храмі хліб у спогад цих багаторазових відвідувань, а також щоб показати всім нам, що потерпілий за нас Господь є істинним Хлібом життя. У монастирях священний хліб в продовження Світлої Седмиці щодня приноситься в трапезну і кладеться в її середині на особливому столі, як це було заведено у святих апостолів.
  7. На Світлій Седмиці немає вінчань і заупокійних молитов. Відспівування покійних здійснюються, але і вони більш ніж наполовину складаються з піснеспівів Великодня.

  8. Всю цю Седмицю звучать над Україною дзвонові передзвони, бо, за благочестивою традицією, будь-який мирянин може, з благословення настоятеля, піднятися на дзвіницю і вдарити у дзвони.
  9. У восьмий день після Пасхи, як закінчення Світлої Седмиці, йде особлива урочистість, звана Антипасха, що означає в перекладі «замість Пасхи». У Антипасху оновлюється пам`ять Воскресіння Христового, бо в цей день Господь знову з`явився Своїм учням і апостолу Фомі, щоб переконати його Своїми ранами, що саме з Ним зустрічалися всі свідки Його Воскресіння. Тому цей день носить ще й церковне найменування Неділі про Фому або Фоминої неділі.
  10. Про Причастя протягом Світлої Седмиці: 66-е правило Шостого Вселенського собору говорить: «Від святого дня Воскресіння Христа Бога нашого до наступного недільного дня, весь тиждень вірні повинні у святих церквах безперестанно вправлятися у псалмах, і співах, і піснях духовних, радіючи і тріумфуючи во Христі .., насолоджуючись святими Тайнами».  Тому Церква закликає  вірни, причащатися на Світлій Седмиці кожен день.
  11. Сповідатись перед Причастям в ці дні не обов’язково. Проте, якщо людина відчуває за собою серйозні гріхи, краще це зробити. Перед Причастям в ці дні читаються молитви до Причастя (без псалмів), канон до Причастя і канон Пасхи замість всіх інших канонів.

  12. Ввечері перед Причастям всім рекомендується утриматися від скоромного, від м`яса. Церковна традиція рекомендує подружжю в ніч перед Причастям утриматися від шлюбного ложа.

Про традиції причастя в Єрусалимській церкві протягом Світлої Седмиці розповідає митрополит Вострскій Тимофій (Єрусалимський Патріархат):

«Що стосується причастя на Світлій седмиці, ми дотримуємося того, що тиждень, наступний за Великоднем, являє собою один пасхальний день. Так говорить сама Церква, це видно і в службах цієї седмиці.

Тому наш Патріарх Феофіл благословив всім, хто дотримувався весь Великий піст до Великої суботи, на Світлій седмиці причащатися без посту. Єдине, ввечері перед причастям всім рекомендується утриматися від скоромного, від м`яса. А якщо вдень людина куштувала м`ясо і молоко, це нормально. Питання про причастя без посту в інші суцільні дні седмиці у нас залишається на розгляд духівника.

Взагалі, Єрусалимська Церква — за часте причастя. Наші парафіяни причащаються щонеділі. І це правильно. Причастя перешкоджає людині грішити. Дивіться — він у неділю причастився, і потім намагається хоча б два-три дні утримати в собі благодать. «Як, я ж прийняв у себе Христа! Я не можу Його ображати».

Потім настає середина тижня, і він пам`ятає, що в неділю піде на причастя — потрібно готуватися, постити, зберігати чистоту у справах і думках. Так формується правильне християнське життя, так ми намагаємося бути з Христом».

 

Добавить комментарий