Собор Архістратига Божого Михаїла та  всіх Небесних Сил безтілесних

8/21 листопада Православна Церква святкує Собор Архістратига Божого Михаїла та  всіх Небесних Сил безтілесних.

Святкування цього свята встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі, що проходив за кілька років до I Вселенського Собору (приблизно 319-320 рр). Лаодикійський Собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу (деміургам) і затвердив їх православне  шанування.

Архангел Михаїл в перекладі зі староєврейського означає «хто, як Бог» або трохи по-іншому, з питальною інтонацією – «хто, як Бог?». Його називають архистратигом, тому що він очолив небесне воїнство, яке повстало на відпалих від Бога ангелів та їхнього ватажка Денницю. Денницю ми знаємо також як Люцифера, що в перекладі означає «ранкова зірка». Цього ангела Господь наділив великими досконалостями, але за свою гординю і повстання проти Творця Денниця був скинутий із Неба.

Ми знаємо також імена інших архангелів: Гавриїл перекладається як «сила Божа», Рафаїл – «лікування Боже», Уріїл – «світло Боже», Селафіїл –«молитвеник Божий», Ієгудііл – «славить Бога», Варахиїл – «благословення Боже», Ієремиїл – «піднесення до Бога».

Згідно з християнським богослов’ям, існує дев’ять ангельських чинів. Чини ангельські мають три ієрархії. Вища – це Серафими, Херувими і Престоли. Ближче всіх Пресвятій Трійці предстоять шестикрилі Серафими (в перекладі «Полум’яніючі, Вогненні»). Середня – Господства, Сили і Влади. Нижча – Начала, Архангели й ангели.

Чини ангельські бувають трьох ієрархій. Вища – це Серафими, Херувими і Престоли. Ближче всіх Пресвятій Трійці предстоять шестикрилі Серафими (в перекладі «Полум’яніючі, Вогненні»). Середня – Господства, Сили і Влади. Нижча – Начала, Архангели і ангели.

Всі чини небесних сил називають словом «ангели». Ангел означає «вісник». Це зображає їхнє призначення – доносити до людей Божу волю, бути захисниками та вчителями людей. Архангел Михаїл стоїть над усіма дев’ятьма чинами і тому називається архістратигом.

Церква вчить нас, що Ангели є безтілесними духами, мають розум, вільну волю і знаходяться на послузі у Бога, будучи тварними (створеними) істотами.

Видатний богослов XIX в. митрополит Московський Макарій (Булгаков) так описує правильне шанування святих: «Пам’ятаючи ставлення до нас наших Ангелів-хранителів, навчимося: а) слухати їх, як наших вірних наставників на шляху істини і добра, і для цього завжди мати відкритий розум і серце для прийняття їх благих навіювань; б) звертатися до них з молитвою у всіх наших потребах і спокусах, як до наших заступників перед Богом і охоронців душ і тілес наших; в) любити їх і дякувати за всю ту ніжну і опікунську любов, з якою вони проходять своє служіння нам грішним, і за всі ті благодіяння, які нам подають; г) не засмучувати їх своєю неуважністю і злими вчинками, навпаки, радувати їх своїм зверненням до Бога і добродійним життям».

Передання Церкви, яке шанується віруючими нарівні зі Святим Письмом, говорить про те, що Архангел Михаїл був учасником багатьох старозавітних подій. Наприклад, вказував дорогу ізраїльтянам під час виходу з Єгипту – у вигляді хмарного стовпа днем ​​і вогняного стовпа вночі. Крім того, відкрив Ісусу Навину волю Господа на взяття Єрихону і переніс пророка Авакума з Іудеї у Вавилон, щоб дати їжу Даниїлу, заточеному в рові з левами.

З ім’ям Архистратига Михаїла пов’язано безліч чудес. 

 Із давніх часів Небесним покровителем столиці України вважають Архангела Михаїла. Починаючи з XVI століття зображення Архістратига Михаїла присутнє на гербі Київського воєводства, яке на той час входило до складу Польщі. Герб із часом трохи видозмінювався, але і сьогодні є офіційним гербом Києва.

Особливе шанування Архистратига Михаїла простежується ще з часів великокнязівських. Онук Ярослава Мудрого Святополк носив у хрещенні ім’я Михаїл. Саме він заклав на початку XIII століття на Старій київській горі Михайлівський золотоверхий собор.

За матеріалами журналу Фома в Україні

Добавить комментарий