Що означають перші два прохання молитви «Отче наш»?

Коли людина усвідомлює, що єднання з Богом можливе тільки через любов, тоді Боже Царство відкриється в житті, і ми отримаємо можливість стати учасниками цього Царства.

Як повідомляє Центр інформації УПЦ із посиланням на «ФОМА в Україні», про це сказав керуючий справами УПЦ митрополит Антоній (Паканич) на Youtube-каналі «Вітражі: про віру у фарбах».

«Перше прохання Господньої молитви звучить так: «Нехай святиться Ім’я Твоє». Але чому просимо у Бога, щоб святилося Його ім’я? Відповідаючи на це запитання, святитель Іоанн Златоуст каже, що люди повинні шукати лише одного і прагнути лише одного –  слави Божої. А тому і вся діяльність людини має бути спрямована саме на зростання Божої слави», — сказав митрополит Антоній.

Владика підкреслив, що «Бог — Істота вседостатня і абсолютно самобутня, а значить Він нічого не придбає і нічого не втратить від того, будемо ми Його славити чи ні». І слава Божа — це те, що потрібно не Богу, а нам самим, «бо, прославляючи Бога, тим самим ми наближаємося до Нього і поступово стаємо учасниками Його блаженного Царства».

Слово «святитися» має ще одне значення, додав архієрей. «На думку святителя Феофана Затворника, звернення «нехай святиться ім’я Твоє» фактично означає «хай благоговійно шанується ім’я Твоє». Тобто молячи Бога про те, щоб святилося Його ім’я, просимо, щоб благоговіння перед Богом і страх Божий ніколи не покидали нас. Адже саме страх Божий, за словами псалмоспівця Давида, є початком усякої мудрості» (Пс. 110:10)», — пояснив він.

«А яким чином ім’я Боже може святитися в нашому житті? На це запитання дуже точно відповідає святитель Тихон Задонський: «Ім’я Боже прославляється в тому випадку, коли Його слово проповідується і коли люди, слухаючи це слово, виправляють своє життя». Отже, без імені Божого і без прославлення Його не можемо робити у своєму житті нічого істинно доброго і вартісного», — продовжив владика.

«Саме тому, молячись Богові про те, щоб святилося Його ім’я, ми тим самим просимо у Нього, щоб наше життя наповнилося відчуттям Його близької та безперестанної присутності, а також про те, щоб Бог дав сили йти Його шляхом – шляхом святості та досконалості до пристані Царства Христового», — підкреслив керуючий справами УПЦ.

Митрополит Антоній також пояснив значення другого прохання молитви Господньої: «Нехай прийде Царство Твоє».

«Слова, з яких почалася проповідь Господа нашого Іісуса Христа, була звістка про пришестя Божого Царства. Святий євангеліст Марк так і пише: «Прийшов Іісус у Галілею, проповідуючи Євангеліє Царства Божого і говорячи, що настав час і наблизилося Царство Боже: покайтеся та віруйте в Євангеліє» (Мк. 1:14–15)», — нагадав архієрей.

Термін «Царство Боже» дуже часто ототожнюється з поняттям потойбічного життя, але це не зовсім правильно. Царство Боже – це не тільки інобуття. Царство Боже, за словами Самого Господа, починається вже тут і зараз. Це новий вимір життя, який відкривається людині в той момент, коли вона долучається до Христа. Крім того, Царство Боже не може бути прив’язане ні до якогось певного простору, ні до часу», — пояснив владика, і нагадав слова Христа: «Не прийде Царство Боже помітним чином, і не скажуть: ось воно тут, або: ось там. Бо ось, Царство Боже всередині вас» (Лк. 17:20–21)».

За його словами, Царство Боже – це «щось протилежне царству земному». «У цих царств різні системи цінностей. Якщо і земного царства основними рисами є влада, сила, матеріальні цінності, то для Царства Божого все це не має значення. Головним критерієм Царства Божого є принцип любові – любові до Бога та любові до ближнього. І чим більше людина вдосконалюється у такій любові, тим більше шансів вона має успадкувати таке Царство», — сказав архієрей.

«Виходячи з того, що Царство Боже – це насамперед царство любові, воно не може бути встановлене силою, не можна просити Бога, щоб Він установив всюди Своє Царство. Це Царство може поширитися землі лише за допомогою нашої особистої участі. Преподобний Максим Сповідник так і каже: «Бог все може, крім одного: Він не може змусити людину полюбити Його, адже любов може мати лише одну основу – свободу». І ось у той момент, коли самі усвідомлюємо, що з’єднатися з Богом можна лише через любов, тоді Царство Боже відкриється і в нашому житті, і матимемо можливість стати учасниками цього Царства», — підсумував митрополит Антоній.

Джерело

Добавить комментарий