Чому людина перевершує ангелів?

Відповідає викладач Київської духовної академії Андрій Музольф.

У Книзі Псалтир є такі слова: «… Що є людина, що Ти пам’ятаєш про неї, і син людський, що відвідуєш його? Мало чим применшив Ти його від Ангелів, славою і честю увінчав його» (Пс. 8: 5-6). Так хто ж все-таки вище: людина чи Ангели?

На думку відомого православного богослова архімандрита Кіпріана (Керна), Ангели вище людей, так як перевершують їх своєю духовністю, тобто тим фактором, який робить ангельський світ ближчим Богу. Однак в той же час не зовсім вірно вважати, що перевага Ангелів над людьми встановлена Богом назавжди. Зокрема, святитель Григорій Палама зауважує, що людина, виходячи з свого покликання, багато в чому вища за Ангелів, і пов’язує таку перевагу насамперед із можливістю богопричасності людської природи, на відміну від природи ангельської.

На думку святителя, людина має величезну перевагу в порівнянні з Ангелом: вона може ставати причасницею Тіла та Крові Христових і тим самим входити в максимально тісне спілкування з Богом, з’єднуватися з Ним. Крім того, наявність матеріального тіла надає людській природі певну завершеність. І саме в ній бачить ще одну перевагу людини над Ангелами святитель Григорій Палама.

Ще один аспект, на який вказують святі отці, коли говорять про перевагу людини над Ангелом, полягає в тому, що людина має в собі образ Божий, якого Ангели або не мають взагалі — на думку преподобного Анастасія Синаїта, або мають, але в меншій мірі, ніж людина, як каже про це, наприклад, преподобний Іоанн Дамаскін. Подібну думку висловлює також і вже згаданий нами вище святитель Григорій Палама: «Розумне й словесне єство душі одне тільки володіє і розумом, і словом, і животворним духом. Тільки воно одне більше, ніж Ангели, було створене Богом за Його образом. І цього змінити не можна, хоча б навіть воно і не знало своєї гідності, і не відчувало, і не діяло гідно відносно Того, Хто створив його по Своєму образу».

І ще один фактор, який дозволяє нам вважати, що людина вище Ангелів, виражається в наступному: все, що створене Богом, створене ієрархічно — від нижчого до вищого. І той факт, що людина створена найостаннішою, тим самим показує, що вона і є «вінцем творіння», так як в людині, як істоті двоскладовій, об’єднуються два світи — і духовний, і матеріальний.

Джерело

Добавить комментарий