Святий Дух і Церква
Велике свято П’ятидесятниці нагадує нам про природу Церкви. Іноді нецерковні люди називають Церкву «громадською організацією». З таким самим успіхом людину можна назвати «білковим тілом». З якогось боку, це так, але це нівелює найважливіше. Життя. Церква – організм, тіло, пронизане надприродним життям. Воно таємно твориться Святим Духом.
Хто такий Святий Дух? Передусім, зауважимо, що Святий Дух – це саме «Хто», Особа, а не безлика сила, як думали деякі древні та сучасні єретики. У Писанні, й особливо в Книзі Діянь апостольських, ми бачимо, як Святий Дух дає веління від Свого імені, наприклад: «Коли вони служили Господеві й постили, Дух Святий сказав: “Відділіть Мені Варнаву та Савла для діла, на яке Я покликав їх” 1Діян. 13:2. Святого Духа можна образити (див.: Еф. 4:30); Святий Дух має думки (див.: Рим. 8:27); Святому Духові можливо збрехати, причому збрехати Йому – значить, збрехати Богові (див.: Діян. 5:3).
Отже, Святий Дух – Особа, і більше того – Бог. Про нього каже Господь Іісус: «І Я вблагаю Отця, й іншого Утішителя дасть вам, щоб був з вами повік, Духа істини, Якого світ не може прийняти, бо не бачить Його і не знає Його; ви ж знаєте Його, бо Він з вами перебуває і у вас буде» 2Інн. 14:16-17.
Ми бачимо тут усі Три Іпостасі Святої Трійці – Отця, Сина і Духа, Які діють заради нашого спасіння. Зупинимося на діяннях Святого Духу. Що Він звешує заради нас?
Він свідчить про істину. Як каже Господь: «Утішитель же, Дух Святий, Якого пошле Отець в ім’я Моє, навчить вас усього і нагадає вам усе, що Я говорив вам. Коли ж прийде Утішитель, Якого Я пошлю вам від Отця, Дух істини, Який від Отця виходить, Він буде свідчити про Мене» 3Інн. 14:26; 15:26. Святий Дух дає нам внутрішню впевненість в істині Євангелія.
Коли християнин чує (чи читає) слово Боже, Святий Дух торкається його серця та свідчить: «це істина – і це істина стосовно тебе особисто». Як каже апостол: «Цей самий Дух свідчить духові нашому, що ми – діти Божі» 4Рим. 8:16. Святий Дух заспокоює й втішає наше перелякане, недовірливе серце, спонукаючи нас довіритися слову Божому.
Християнин – це не людина, яку «загітували» прийняти певну систему переконань. Це людина, якої торкнувся Святий Дух.
Християнин – це не людина, яку «загітували» прийняти певну систему переконань. Це людина, якої торкнувся Святий Дух.
Це викликає в нас, бідних грішників, трепет – і має викликати, – це так.
Ми не могли б і вірувати, якби Святий Дух не давав нам цієї віри. «Ніхто не може назвати Іісуса Господом, як тільки через Духа Святого» 51 Кор. 12:3, – каже святий апостол Павло. Якби Святий Дух – лагідно та могутньо – не спонукав би нас до покаяння та віри, ми не могли б нічого – ні каятися, ні молитися, ні сподіватися на Христа, хоча б і прагнули всього цього.
Святий Дух викриває наші гріхи. Це викриття іноді плутають із відчуттям провини, але це, швидше, невірно. Святий Дух не викликає невизначене обтяжливе відчуття, а вказує на конкретні гріхи, на ті сторони нашого життя, які слід виправити.
Святий Дух відроджує нас до нового життя. Всякий добрий порив у нашому серці, всяке бажання коритися заповідям, всяке сердечне сподівання на Спасителя, усе, що тільки є в нашому житті доброго та спасительного, є дар Святого Духа.
Всякий добрий порив у нашому серці, всяке бажання коритися заповідям, всяке сердечне сподівання на Спасителя, усе, що тільки є в нашому житті доброго та спасительного, є дар Святого Духа.
Бо Святий Дух не лише свідчить про істину. Він, передусім через Таїнства Церкви, шукає можливості змінити нас зсередини. Апостол перераховує плоди, які творить Святий Дух у житті вірного: «Плід же духа є: любов, радість, мир, довготерпіння, доброта, милосердя, віра, лагідність, стриманість» 6Гал. 5:22-23.
Дуже важливим є те, що Святий Дух сходить у день П’ятидесятниці – день, коли старозавітні вірні святкували дарування Закону. Старозавітний Закон накладав обмеження на людський гріх і підштовхував її до зовнішнього добра – Святий Дух приходить, щоб змінити серце людське зсередини.
Як говориться в пророцтві: «І дам вам серце нове, і дух новий дам вам; і візьму з плоті вашої серце кам’яне, і дам вам серце плотське. Вкладу всередину вас дух Мій і зроблю те, що ви будете ходити у заповідях Моїх і устави Мої будете дотримувати і виконувати» 7Єз. 36:26-27.
Святий Дух творить Церкву. Святий апостол Павло описує Церкву як єдине тіло, що пронизане надприродним життям: «Бо, як тіло одне, але має багато членів, усі члени одного тіла, хоч їх багато, утворюють одне тіло, – так і Христос. Бо всі ми одним Духом хрестилися в одне тіло, юдеї чи елліни, раби чи вільні, й усі єдиним Духом напоєні» 81Кор. 12:12-13.
Перебувати в спілкуванні з Духом Святим – значить, перебувати в Церкві. Господь спасає не гордих одинаків, що перебувають окремо, але Церкву, і любов, яку Святий Дух творить у серці людському, – це передусім любов до Церкви.
Господь спасає не гордих одинаків, що перебувають окремо, але Церкву, і любов, яку Святий Дух творить у серці людському, – це передусім любов до Церкви.
Справжня присутність Святого Духа проявляє Себе в правій вірі, що відповідає апостольському сповіщенню, у житті, яке виправляється в згоді з заповідями Божими та єднанні з Церквою.
Святий Дух веде нас шляхом спасіння – коли ми відгукуємося на Його лагідний заклик і приходимо в Церкву Христову.
(Сергій Худієв)
(Ми поза політикою! Запрошуємо відвідати наші англомовну і російськомовну частини сайту N.E.W.O.D. Можливо, ви знайдете там багато цікавого)
[…] у нього, яким чином він хоче побачити доказ того, що Соборна Апостольська Церква вільна від хибних […]
[…] таке Церква та в чому її […]