Чим відрізняється вода, освячена 5/18 та 6/19 січня?
Чи відрізняється вода, яку взяли ввечері 5/18 січня, від води хрещенської – 6/19 січня? Коли все-таки потрібно набирати воду?
Ієромонах Іов (Гумеров):
Благодать освячення подається воді одна й та ж, як в Навечір’я Богоявлення (5/18 січня), так і в самий день свята Богоявлення (6/19 січня). Одне спільне свято, один і той самий чин молебню.
Підставою для великого освячення води в Навечір’я (5/18 січня) є те, що цього дня звершується Велика святкова вечірня, яка поєднується з Літургією святителя Василія Великого. Відповідно, свято уже розпочалося.
У сам день Хрещення Господнього звершується велике повечір’я, святкова Утреня та Літургія святителя Іоанна Златоуста.
У наш час дворазове звершення чину великого водосвяття стало уставною традицією.
У древній Церкві для цього була важлива причина: напередодні цього свята звершувалося хрещення вірних. Заради цього таїнства й звершується перше велике водосвяття, як спомин Хрещення, яке прийняв Господь у водах Іордан від руки святого Пророка Іоанна Предтечі.
Різниця між першим та другим освяченням полягає в тому, що в Навечір’я Богоявлення водосвяття звершувалося в храмах, де хрестилися вірні, а в день свята Богоявлення йшли на річку Іордан.
У перші століття (включаючи навіть IV і V століття) велике водосвяття відбувалося тільки в Єрусалимській Церкві, де був звичай входити в річку Іордан до того місця, де прийняв Хрещення наш Спаситель.
Пізніше почали влаштовували “Іордан” і в інших місцях, де були ріки та озера.
До хрещенської води християни мають велике благоговіння. Святитель Іоанн Златоуст говорив: “Христос хрестився й освятив єство вод: і тому в день свята Хрещення всі, хто зачерпнув води в північ, приносять її додому та зберігають увесь рік. І та вода не псується від тривалого зберігання, але залишається свіжою весь рік, а часто два й три роки, і навіть після такого часу не відрізняється від вод, щойно взятих із джерел” (Бесіда XXXVII. На Хрещення).