Деградація прогресує: негативний вплив гаджетів

Деградація прогресує: негативний вплив гаджетів

Мішель Демюрже, нейробіолог і директор із досліджень національного інституту здоров’я Франції у своїй книзі «Фабрика екранних ідіотів» доводить, що час, проведений перед екраном гаджетів із розважальною метою, затримує анатомічне й функціональне дозрівання мозку в зонах, що пов’язані з мовою та увагою.

У інтерв’ю BBC Демюрже, який працював у MIT і Каліфорнійському університеті, розповів про вплив гаджетів на IQ. Він провів порівняння з зафіксованим фактом зменшення коефіцієнта розумового розвитку молоді за останні два десятки років, пише ITC.ua.

________________________________________________________

Погіршення інтелекту в успішних країнах

Науковець розповів про «ефект Флінна» — відомий для вчених факт постійного збільшення показника інтелекту людства.

Він зауважив, що останнім часом наука спостерігає протилежну тенденцію в деяких країнах. У першу чергу в тих, де соціальне та економічне життя є стабільним упродовж багатьох років.

«З’явилися так звані «цифрові аборигени» — перші діти, у яких IQ нижчий, ніж у їхніх батьків. Цю тенденцію зафіксували в Норвегії, Данії, Фінляндії, Нідерландах, Франції та багатьох інших країнах», – зазначив нейробіолог. Відомо багато чинників, які впливають на IQ. Зокрема, це медицина, харчування, школа, забруднення довкілля, вплив гаджетів тощо. За словами Демюрже, наука поки не може точно визначити роль конкретного фактора.

Проте відомо, що навіть із урахуванням інших обставин, час перед екраном значно впливає на погіршення IQ. Декілька проведених із цього приводу досліджень довели — щобільше дитина проводить часу зі смартфоном, телевізором чи в відеоіграх, тим сильніший негативний вплив на IQ та когнітивні здібності. Погіршуються пам’ять, концентрація, мова, культурний рівень, який допомагає пізнавати та розуміти навколишню дійсність.

Механізм впливу гаджетів на дітей

Науковець пояснює механізм впливу цифрових пристроїв. Розумові здібності краще розвиваються в процесі живого спілкування. Нейрони мозку реагують набагато менше, якщо інформація надходить не від людини, а з екрана.

гаджетів

«Якщо ви кажете маленькій дитині назву кольору, наприклад, «зелений» тричі поспіль, то вона вивчить це слово. Якщо ж вона почує те саме слово з екрана, то, за різними дослідженнями, дитині необхідно від двадцяти до шістдесяти разів, щоб вивчити нове для неї слово…

Дітям, які вчаться писати на комп’ютері за допомогою клавіатури, важче запам’ятовувати та розпізнавати літери, ніж тим, хто вчиться за допомогою руки, олівця й аркуша паперу», – наголошує Демюрже.

Також на розвиток впливають суміжні фактори. Наприклад, коли дитина користується гаджетами, вона менше рухається. Блакитне світло екрана погіршує сон.

«Екрани» гальмують розвиток мозку

Характеристики мозку людини залежать від її досвіду. Такі фактори, як робота, оточення, проблеми, які необхідно розв’язувати, змінюють його функціонування та структуру. Це відбувається через створення та зміцнення одних нейронних зв’язків та втрату інших.

Не будь-яка діяльність ефективно розвиватиме мозок. «Вчені помітили: час, проведений перед екраном з розважальною метою, затримує анатомічне й функціональне дозрівання мозку в зонах, що пов’язані з мовою та увагою… Навчання, інтелектуальна робота, читання, музика, мистецтво, спорт — усе це значно краще структурує й живить мозок, ніж екрани», – зазнчає дослідник.

Мозок надзвичайно пластичний та придатний для розвитку в дитинстві та в юності. З часом він «твердішає», тобто стає менш придатним для змін. «Екрани» гальмують розвиток мозку в найбільш продуктивний для цього період.

гаджетів

Чи потрібне дітям використання технологій?

Мішель Демюрже далекий від загального заперечення «цифровізації» суспільства. Він активно користується цифровими інструментами та навчає їх використанню свою доньку. Вчений переконаний, що учні шкіл мають отримувати базові навички користування комп’ютерами, а цифрові технології ефективно допомагають вчителям.

Однак найчастіше використання «екранів» — це розваги. Телебачення, фільми, серіали та інші відео. Ще це ігри та соціальні мережі «де панує божевільне безглузде самоствердження». Вчений вважає, що діти надто багато часу проводять із усім цим.

«Дворічні в середньому проводять за «екраном» майже три години на день, восьмирічні — близько п’яти, підлітки — понад сім годин. Це означає, що до 18 років наші діти перебуватимуть перед екранами 30 шкільних років або 16 робочих, якщо працювати повний робочий день! Це просто безумство та безвідповідальність», – каже нейробіолог. До шести років вчений рекомендує взагалі, щоб діти уникали користування екраном. Допускається час від часу (не нон-стоп) дивитися з дитиною мультфільми.

Він радить повністю уникати гаджетів вранці перед школою, ввечері перед сном, під час спілкування з людьми. Також жодних екранів не повинно бути в спальні.

гаджетів

Цифрова індустрія подає викривлену інформацію про вплив гаджетів

Демюрже вважає, що інформація про цифрові технології, яку мають сучасні батьки, є недостатньою та необ’єктивною. Так звані експерти, які розповідають про технології, часто бувають ангажованими. У книзі вчений приводить багато конкретних прикладів такого впливу.

«Цифрова індустрія щороку приносить мільярди доларів. А діти й підлітки — дуже прибутковий ресурс. Тому багатим технологічним компаніям легко знайти лобістів. Так, один психолог, начебто експерт із відеоігор, розповідав у різних ЗМІ, що відеоігри мають позитивний ефект і їх не варто демонізувати. Що відмова від гри може навіть негативно позначитись на майбутньому дитини.

Також він доводив, що найжорстокіші ігри можуть мати терапевтичну дію та здатні вгамувати дитячий гнів. При цьому ніхто з журналістів, які брали інтерв’ю в цього «експерта», не згадав, що він працює в індустрії відеоігор», – розповів дослідник. Науковець зауважує, що подібне трапляється не вперше в історії людства. Раніше активно заперечувався негативний вплив тютюну, пестицидів, цукру, глобального потепління тощо. Але, за його словами, з часом дійсність стає все важче заперечувати.

«Цифрові аборигени» мають покращення навичок?

Вчений заперечує твердження, що нібито діти, які активно користуються гаджетами, мають сповільнення одних навичок, але покращення якихось інших.

«Дослідження показують, що, всупереч поширеній думці, вони не дуже добре володіють комп’ютером. У доповіді Європейського союзу пояснюється, що низька цифрова компетентність перешкоджає впровадженню освітніх технологій у школах. Ці діти також не дуже добре справляються з обробкою та розумінням величезної кількості інформації, що доступна в інтернеті», – зазначає він. Дослідник констатує, що фактично діти краще вміють тільки те, чим безпосередньо займаються: користуватися програмами, дивитися фільми та слухати музику, купувати товари в інтернеті тощо.

Він порівнює їхній «розвиток» із мешканцями «Прекрасного нового світу» Олдоса Гакслі: «Одурманені безглуздими розвагами, позбавлені мови, нездатні мислити, вони при цьому абсолютно задоволені своїм життям».

Інформація щодо гаджетів має бути «чесною та повною»

Мішель Демюрже — не прибічник заборон. Він не хоче, щоб хтось вказував йому чи іншим батькам, як виховувати дітей. Але інформація, яку отримують батьки щодо гаджетів, має бути «чесною та повною». Вчений вважає доречним проведення відкритих інформаційних компаній, зокрема з чіткими тезами: «жодних гаджетів до шести років, а потім не більше 30-60 хвилин на день».

Прогноз

гаджетів

Мішель Демюрже попереджає в разі, якщо «цифрова оргія» не припиниться, то світ чекають наслідки, подібні подіям у романі Гакслі. Якась група населення уникне негативного впливу та матиме всі необхідні інструменти, щоб адекватно робити висновки у житті. Однак більшість не зможе стати «освіченими громадянами».

Перші, так звані «альфи», вчитимуться в дорогих школах зі справжніми вчителями. Інші ж будуть отримувати обмежені навички з обмеженою участю людини, а також базові технічні навички.

«Це буде сумний світ, у якому, за словами соціолога Ніла Постмана, вони розважатимуться до смерті. Світ, у якому, завдяки постійному й виснажливому доступу до розваг, вони навчаться любити своє рабство. Вибачте за песимізм. Можливо (і я сподіваюся на це), я помиляюсь. Але тому, що ми робимо з нашими дітьми і як ставимо під загрозу їхнє майбутнє та розвиток, просто немає виправдання», – резюмує науковець.

Андрій Русанов

______________________________________________

Р. S. За останні 5 років кількість людей із залежністю від гаджетів зросла на 28%. В основному люди звикають до смартфонів і планшетів, з якими проводять більшу частину свого часу!

Джерело

(Російськомовна частина сайту N.E.W.O.D.)

Wayfarer

Wayfarer

0 0 голоси
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Буду рада вашим думкам, прокоментуйте.x
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Буду рада вашим думкам, прокоментуйте.x