Мета шлюбу
— Владико, хотілося б запитати про православну сім’ю – це дуже актуально зараз. Передусім, як правильно розуміти роль та місце жінки в сучасній православній сім’ї?
— Безумовно, не тільки говорити. Грецькою таїнство шлюбу називається “Послідування вінчання”.
І ми говоримо: “Вінчається раб Божий Андрій рабі Божій Марії”. Що це означає?
Що він кладе її на свою голову як вінець. Звичайно, не як терновий вінець Христа. А як красивий вінець. Вінець, яким він повинен пишатися та якому він повинен радіти.
У Древній Греції вінцями увінчувалися спортсмени, атлети. І подружжя є один для одного вінцем, який дав Бог. Тому що чоловік/дружина намагається в житті бути цнотливим та чистим. І перед Богом він/вона обіцяє, що зі своєю дружиною чи чоловіком буде іти в напрямку до Бога.
Мета шлюбу не в тому, щоб народити дітей. Це другорядна мета. Мета шлюбу не в щасті – це теж другорядна мета. І шлюб беруть не для того, щоб просто провести добре та радісно час.
Метою шлюбу є укладання вічного союзу з Женихом-Христом – для цього звершується шлюб.
Мета шлюбу не в тому, щоб народити дітей. Мета шлюбу не в щасті, й шлюб беруть не для того, щоб просто провести добре та радісно час. Метою шлюбу є укладання вічного союзу з Женихом-Христом.
Тому й апостол Павло говорить, що “тайна сія вєліка єть“. І вказує на шлюб Христа з нареченою-Церквою.
Якщо ж ця перша мета від нас відійде, а все другорядне посяде перше місце, тоді наш шлюб у небезпеці – він може розпастися.
Що, якщо у нас не буде дітей у шлюбі: виходить, шлюб не склався і ми невдахи? Чи якщо у нас якісь економічні труднощі в шлюбі, в нас немає дому чи інші складнощі – значить, шлюб не склався? Чи дружина захворіє та буде прикута до ліжка, або наша дитина захворіє, або ми самі захворіємо – що, це означає, що шлюб невдалий?
Ні, зовсім ні, навпаки! Це означає, що шлюб має більше можливостей для досягнення своєї головної мети.
Якось до старця Паїсія прийшла група молодих студентів. Вони попросили його: “Помолися, щоб ми знайшли хороших дівчат і щоб вони були хорошими дружинами”.
А старець трохи пожартував. І він їх запитує: “А ви церковні люди?
Відповідають: “Ну, ми стараємося”.
– І вам не соромно того, що ви хочете хороших дівчат?
– Старче, а кого ж нам брати?
Він і говорить: “А що ж буде з іншими дівчатами, хто ж їх візьме тоді? Ми їх у консервну банку, як шпроти, чи що, засунемо? Нехай хороших візьмуть погані, а погані візьмуть хороших. І я буду молитися, щоб ви знайшли найжахливіших дівчат, які є у світі”. Звичайно, половина з тих молодих людей після того стала монахами.
Митрополит Афанасій Лімасольський (Ніколау)
