Яка молитва до Бога є справжньою?
Якою є справжня молитва до Бога навчає нас преподобний Ісаак Сирієць, святий, один із великих учителів церкви VII сторіччя.
Святий Ісаак Сирієць наполягає на тому, що справжня молитва не повинна бути продиктована будь-якими егоїстичними міркуваннями.
Це питання для преподобного Ісака є одним із ключових. Подвижник наполягає на тому, що справжня молитва не повинна бути продиктована будь-якими егоїстичними міркуваннями.
… справжня молитва не повинна бути продиктована якими-небудь егоїстичними міркуваннями.
У першому томі творінь преподобного Ісаака міститься таке порівняння: той, хто просить у Бога чогось земного, схожий на людину, яка удостоїлася аудієнції в царя, але попросила на цій аудієнції трохи гною, щоб вгноїти свій город.
У розділах 11–13 Третьої сотниці преподобний Ісаак називає такі ознаки істинної молитви:
- Вона народжується з гарячого бажання людини догодити Богові.
- Слова в істинній молитві – не результат заучування: вони приходять самі собою від переповненого серця. В якості однієї з найважливіших причин цього стану преподобний Ісаак називає подив Священним Писанням.
- При цьому, слова, що народжуються від повноти серця, самі теж надихають людину, роблячи її любов до Бога ще сильнішою;
- чиста молитва – дар Божий;
- її супроводжують рясні сльози розчулення.
Глава 11. Належна молитва – та, яка співвідноситься лише з волею Божою, – є та, що народжується в нас від піклування про божественні закони. І через турботи про їх виконання, любов до божественних законів змушує нас приносити гарячі прохання про них.
Належна молитва – та, яка співвідноситься лише з волею Божою, – є та, що народжується в нас від піклування про божественні закони.
- Турбота думкою про виконання заповідей є чистою молитвою,
- і біль серця про нехтування ними зараховується за чисту молитву.
- Смуток за Богом є молитва; або, швидше, [ця печаль] породжує в розумі великі слова та дорогоцінні рухи молитви.
І той, хто полум`яніє в цих думках і чиє серце горить, у того, навіть коли він не перебуває у відповідному положенні [тіла], розум воістину молиться. І всі рухи його є дивовижними молитвами, що умилостивляють Бога, а цей біль серця свого він робить замість розп’яття.
Розділ 12. Мудрі слова, що виникають у молитві, підносять усі частини душі до Бога в солодкості її любові через дивовижну велич заповідей [Божих]. [Ці слова] спонукають душу до того, щоб ясно дивитися на Бога та споглядати Його.
Глава 13. Говорячи про молитву, що виконується мудро, я маю на увазі не ту, що [буває] від мудрості цього віку або від навчання словами. Останнє сповнене ницості й осоромлює душу перед Богом у молитві через марнославство, яке воно викликає в ній, так що [завчені слова] віддаляють допомогу від душі.
Але я говорю про мудрі слова в молитві, які виникають від мудрості Божої та просвітлення душі.
…мудрі слова в молитві виникають від мудрості Божої та просвітлення душі.
Їх спрямовують гарячі рухи в серці через любов до справжнього Життя. [Ця любов] передує молитві та запалює серце, так що воно виводить слова, [що виникають] не з волі [людини]: їх змушує виникати сама пам’ять [про Бога]. За ними так часто бувають сльози від жару серця та допомоги від Бога. Це є чиста молитва, про яку говорять.
Також преподобний Ісаак Сирін стверджує, що потрібно боротися з пристрастями та насаджувати доброодіяння. Адже краще набути смирення серця, ніж навернути усі язичницькі народи.
Це не означає, що він зневажає апостольство; він просто має на увазі, що допоки ми не досягнемо певного рівня внутрішнього мовчання, не зможемо навернути нікого ні до чого.
…допоки ми не досягнемо певного рівня внутрішнього мовчання, не зможемо навернути нікого ні до чого.
Прп. Ісаак Сирієць
Взято з прекладу, що виконаний М. Г. Калініним із сирійського оригіналу за рукописом Bodleian Syr. e. 7 (аркуші 60r-61r).
Джерело: https://pravlife.org
