День пам’яті пророка Ієзекиїля
21 липня/3 серпня Православна Церква вшановує пам’ять пророка Ієзекиїля.
Святий Ієзекиїль народився в єврейському місті Сарірі, походив із племені Левії та був священником. Він потрапив у вавилонський полон під час другого нашестя на Єрусалим царя Навуходоносора ІІ, що царював у 605 – 562 рр. до Р. Хр.
Коли Ієзекиїль перебував у полоні та жив поблизу ріки Ховар, то мав дивне видіння. Він побачив відкритими Небеса, з півночі дув сильний вітер і наближалася велика світла хмара. З хмари вигляали чотири тварини, що полум’яніли, як розжарена мідь. Всі вони мали чотири обличчя: людини, лева, тільця та орла. Також у них було по чотири крила, під якими були людські руки. Два крила призначалися для польоту, а ще двома вони прикривали свої тіла. Біля кожної тварини знаходилося по великому колесу. Колеса мали лазуровий колір і мали золотий відблиск.
У цих колесах були ніби інші колеса. Всі вони мали багато очей і здавалися живими. При цьому складалося враження, що тварини впряжені в них, неначе у колісницю. Між тваринами стояв, із якого виходила блискавка.
Коли ж вони рухалися, то було чути шум, немовби від великого потоку води або багатолюдного стану. Над тваринами у небесах виднівся Престол смарагдового кольору, а на ньому образ людини, оточеної сяйвом, подібним до райдуги.
Від такого видіння Ієзекиїль впав на землю. У цей час голос Того, Хто сидів на Престолі, наказав йому встати. Тоді ж якась сила підняла святого на ноги.
Господь сказав пророку, що посилає його до дому Ізраїлевого, щоб він передав йому Його слова. Потім Ієзекиїль побачив простерту руку, а в ній сувій, на якому було написано: «Плач, і стогін, і горе». Господь повелів святому з’їсти цей сувій, що той і зробив. Відтоді святий отримав Божу благодать і пророцький дух.
Після цього з великим шумом колісниця піднялася вгору й видіння скінчилося.
Як тлумачать богомудрі мужі, Престол був прообразом Матері Божої, людський образ на ньому – Божого Сина, тварини – Євангелістів, які описували людську природу Христа, Його Божество, страждання, воскресіння та вознесіння на Небеса, що уособлювали собою відповідно лиця людини, лева, тельця й орла. Колеса були прообразом чотирьох частин світу, населених різними народами, духовні очі яких відкрила євангельська проповідь. Вогонь і велике сяйво являли собою велич слави Божої.
Через деякий час Господь повелів пророку сповістити євреям про третє завоювання Єрусалима Навуходоносором, його розорення та погибель народу. При цьому Ієзекиїль мав оббрити собі голову та бороду, розділити з допомогою ваги волосся на три частини й перед полоненими євреями одну з них спалити, другу посікти мечем, а третю розвіяти за вітром.
Це означало, що одна частина євреїв загине від голоду та мору, друга буде порубана мечем халдеїв, а третя розійдеться по світу. Цю кару Господь посилав Своєму обраному народу за ухилення його в ідолопоклонство.
У той час, як Ієзекиїль говорив про покарання євреям, які перебували в полоні, те ж саме в Єрусалимі провіщав пророк Божий Єремія. Однак, зваблений у нечестя, народ вірив своїм лжепророкам, а Пророків Бога Вишнього не слухав. Єремію переслідували жителі Єрусалима, а полонені євреї тримали в узах Ієзекиїля.
Якось Ангел Божий взяв святого з Вавилону та поставив в Єрусалимському храмі. Там пророк побачив, як люди звершують богослужіння ідолам, що розташовувалися ззовні та всередині храму, і як слава Божа збирається вийти звідти та залишити храм пустим.
Голос Господній сповіщав пророку про погибель, яка очікує беззаконний народ. Потім святий побачив шість страшних озброєних мужів і одного благообразного мужа в священницькому вбранні з чорнильницею та тростиною писаря в руках.
Цього мужа послав Господь зобразити грецьку букву Тау, схожу на хрест, на чолах благочестивих людей, щоб кара Господня не спостигла їх. Шість інших мужів були прообразом шести халдейських воєначальників. Бог посилав їх вбивати нечестивих євреїв незалежно від статі та віку. Після цього Господь повелів благообразному мужу посипати Єрусалим розжареним вугіллям. Це означало, що місто постраждає не тільки від меча, але й від вогню.
Коли пророцтва про кару Господню збулися, Ієзекиїль мав одкровення про повернення євреїв із вавилонського полону, відбудову Єрусалима та Єрусалимського храму.
Якось пророк побачив себе посеред поля, наповненого сухими людськими кістками. За словом Божим ці кістки вкрилися плоттю, в них увійшов дух, і вони стали на ноги. Тоді Господь сказав: «Я відкрию гроби ваші та виведу вас із гробів ваших».
Про останні часи Ієзекиїль мав й інші одкровення, які записані в його книзі.
Крім пророцького дару, святий отримав від Господа й дар звершення чудес.
Загинув пророк мученицькою смертю. На нього розлютився беззаконний єврейський старійшина, що ухилився в халдейське нечестя, і розтерзав його кіньми.
Євреї зібрали останки святого та поховали на полі Маур в усипальниці прабатьків Авраама.
Слава Богу вовіки. Амінь.
[…] той час іудейський народ спостигла кара Божа. Навуходоносор, син вавилонського царя Набопалласара, […]