Залежність від шопінгу під час розпродаж
Усе мені дозволено, та не все на корисне. Усе мені можна, але мною ніщо володіти не повинно.1Кор. 6:12
У Православ`ї пристрасть до зиску (хапанина) як гріх визначається будь-якою прихильністю серця до матеріального, а не лише любов`ю до покупок та походів по магазинах.
Накопичення, купівля зайвих, непотрібних речей є не тільки наслідком маловір`я та некерованого самолюбства, але й досить обгрунтованою науковцями формою поведінкової залежності.
Як і будь-яка залежність, вона часто пов’язана з психологічними причинами: бажанням заповнити емоційну порожнечу, уникнути стресу чи отримати короткочасне задоволення.
Залежність мовою Церкви трактується як пристрасть. А пристрасть – це те, що не тільки мучить людину, засліплює, робить її своїм бранцем, рабом, але й віддаляє її від Бога.
_____________________________________________________________
Шопоголізм (або оніоманія) – це непереборне бажання постійно купувати будь-які речі. Людина відчуває гостру потребу щось прикупити – потрібно їй це по факту чи ні, тут головне – сам процес…
Вчені вважають, що такі люди отримують таке ж задоволення від здійснення покупок, що й наркоман від вживання наркотичних речовин.
Вчені вважають, що шопоголіки отримують таке ж задоволення від здійснення покупок, що й наркоман від вживання наркотичних речовин.
Отже, шопоголізм – це психологічна залежність, хоча й не така руйнівна для здоров’я як інші, хіба що для фінансового благополуччя та емоційного стану людини.
Отже, шопоголік знімає стрес, покращує самопочуття, заспокоюється та розслабляється, підвищує настрій та власну самооцінку.
Натомість, щоб вирішувати реальні проблеми чи ситуації в житті, він (шопоголік) обирає легший спосіб для отримання задоволення, шлях покупки – «тут і зараз».
Натомість, щоб вирішувати реальні проблеми чи ситуації в житті, він (шопоголік) обирає легший спосіб для отримання задоволення, шлях покупки – «тут і зараз».
Коли присутня потреба, яку людина не може задовільнити – завжди починаються пошуки обхідних шляхів.
Якщо людина потребує тепла та любові, але не усвідомлює, що це тепло потрібне від іншої людини, щоб її обійняли та були поруч, то вона йде й купує светр, а інколи й декілька…
Чому найбільшу радість у цьому світі людині дає така незначна та зовсім позбавлена сенсу дія, як покупка? Психологи пояснюють це компенсацією нестачі позитивних емоцій у житті.
Шопоголізм психологи пояснюють компенсацією нестачі позитивних емоцій у житті.
Що відбувається в нашому тілі та мозку, коли ми починаємо божеволіти від сезонних розпродажів, досліджувала оглядач BBC Capital.
Знайоме відчуття. Адреналін підвищується, бажання охоплює вас лише при думці про це. Організм вимагає чергової дози. І тільки ви наближаєтеся до неї, вас уже ніщо не зупинить – ви робите покупку.
На деяких із нас вивіски на магазинах з червоним написом -50% діють так само, як спів міфічних сирен на моряків. Почуття задоволення від вдалого шопінгу майже не відрізняється від алкогольного чи наркотичного сп’яніння чи залежності від їжі, кажуть психологи.
Схожі відчуття знайомі навіть тим, хто не страждає на синдром компульсивного покупця (який визнають деякі психологи). Ось чому навіть цілком урівноваженій людині буває важко контролювати себе біля каси.
“Насправді, рішення про купівлю ми приймаємо в частки секунди, і раціональне мислення, як правило, на це не впливає”, – зазначає доцент Університету штату Нью-Йорк у Баффало Kіонянг О. Вона спеціалізується на нейромаркетингу – новій галузі, що досліджує поведінку споживачів із допомогою методів нейробіології.
Для декого насолода від покупок прирівнюється до наркотичного кайфу. Коли етикетки зі знижками починають нас спокушати, звичайний процес зважування всіх “за та “проти” в нашому мозку вимикається.
“Рішення купити щось виникає спонтанно”, – пояснює Kіонянг О., яка спостерігає за хвилями активності в головному мозку, щоб відстежити непомітні зміни в емоціях.
“Оскільки цей процес відбувається переважно підсвідомо, ми не користуємося раціональним мисленням як на робочому місці,” – додає дослідниця.
“У той момент, коли ми вирішуємо зробити покупку, ми відчуваємо приплив позитивних емоцій. Але пізніше, як це відбувається з алкоголіками чи наркоманами, нас охоплює почуття провини за потурання своїм імпульсам”, – каже Кіт Ярров із Сан-Франциско, яка вивчає психологію споживача. та є автором книги “Декодування розуму нового споживача”. Ми хочемо більше. Нам потрібно більше. Наш мозок потребує нової дози насолоди. І ми знову купуємо.
Пізніше нас охоплює почуття провини за потурання своїм імпульсам. Хоча, здається, що бажання не піддається контролю, насправді це не зовсім так. Головне, це точно зрозуміти, як воно виникає.
Захоплення полюванням
Його каталізатором зазвичай стає похід до улюбленого магазина чи веб-сайта.
Тільки ці дії повідомляють вашому організму, що незабаром він почне виробляти у великій кількості допамін – нейромедіатор, який відповідає за почуття задоволення та винагороди”, – говорить Даррен Бріджер, консультант у лондонській дослідній компанії Neurostrata, яка працює в галузі нейромаркетингу.
“Похід магазинами схожий на “пошуки скарбів”, – пояснює фахівець, – “полювання захоплює”. Те, що відбувається потім, виходить за межі раціонального мислення.
У такий момент у нашому мозку відбувається сплеск активності, який дослідниця Kіонянг О. називає “емоційним зв’язком” із конкретним товаром.
Ці імпульси виникають передусім, коли ми бачимо товари певних брендів, які ми вже купували раніше (секрет ефективного маркетингу), або ті речі, які давно мріяли придбати.
Порада: Якщо ви знаєте, що вам важко втриматися, коли ви бачите кросівки, перш ніж зайти в магазин спортивного взуття, запитайте себе, чи вам потрібна нова пара.
Більшість із нас насправді не мають залежності від речей, які ми купуємо. Поганою звичкою стає сам процес покупок.
І цієї звички так само важко позбутися, як і від розладу харчової поведінки та наркотичної чи алкогольної залежності, пояснює психотерапевт Анжела Вуртцель із Санта-Барбари в штаті Каліфорнія. Вона працює з пацієнтами, які мають синдром компульсивного покупця.
Приємні почуття з’являються, коли людина починає думати про покупки й це може бути за кілька днів або навіть тижнів до того, як вона вирушить до магазину.
Протистояти внутрішнім бажанням
Періоди розпродаж, як, наприклад, у Чорну п’ятницю, перед Новим роком, сезонний розпродаж – дні, коли у США та інших країнах світу магазини пропонують привабливі знижки – виявляються випробуванням для самоконтролю.
У такий час вегетативна нервова система людини, що відповідає за готовність організму до екстремальних ситуацій, викликає в тілі реакцію, яка схожа на ту, яку відчували наші предки, коли зустрічали хижака.
Страх упустити вигідну покупку змушує нас конкурувати з іншими покупцями. Ми піддаємося імпульсу купити щось швидше, ніж це зробить хтось інший.
Колись, у минулому це “фізіологічне збудження мало захистити нас від ведмедів, а не від інших людей”, – каже Кіт Ярров. Цей імпульс настільки потужний, тому що ми не думаємо про нього, він підсвідомий.
Якщо хтось відчуває збудження та купівельну лихоманку, то інших шопінг, навпаки, заспокоює. У них сповільнюється серцевий ритм, і вони сприймають похід за покупками, як відпочинок.
Чи більш безпечно, коли разом?
Думаєте, похід у торговий центр із друзями зможе відволікти вас від вашої залежності? Навряд.
Друзі, інші покупці в магазині чи відгуки про товар в інтернеті збільшують відчуття причетності.
Друзі, інші покупці в магазині чи відгуки про товар в інтернеті збільшують відчуття причетності.
У результаті ми швидше вирішуємо щось придбати, навіть якщо й мали деякі сумніви. Ми навіть не розуміємо, як виникає цей імпульс купувати.
“Зміни в нашому організмі непомітні для неозброєного ока, оскільки, як правило, про них говорять лише хвилі активності головного мозку та трохи розширені зіниці”, – пояснює Kіонянг О.
Залежність викликають не речі, а сам процес “полювання”. Втім, все не так безнадійно.
- По-перше, ви повинні уникати розпродаж (так само, як ті, хто зав’язав із випивкою, не ходять барами). Кит Ярров радить дивитись на цінник в останню чергу, щоб не купувати річ лише тому, що на неї зараз знижка.
- Коли ви купуєте в інтернеті, не переходьте одразу в рубрику розпродажу. “Треба взяти себе в руки, заспокоїтися та раціонально обміркувати необхідність покупки”, – додає дослідник.
- І пам’ятайте: імпульсивні покупки завжди супроводжуються докорами совісті. “Піддатися азарту полювання – дуже легко, але ми зазвичай переоцінюємо задоволення, яке отримаємо від нової речі”, – додає Даррен Бріджер.
Врахуйте це, коли найближчого сезону розпродаж побіжите по магазинах.