Чи вірити снам?
“Чи варто вірити снам чи ні?” – багато людей замислюються над цим питанням.
Святий Іоанн Лествичник говорить: ”Якщо ми будемо підкорятися демонам у снах, то й в часи бадьорості вони знущатимуться над нами ”.
Святе Письмо про сни пише: ”Хто вірить сновиддям – схожий на того, хто за тінь хапається і за вітром женеться”1( Сир. 34, 2 ). Але навіть у Біблії знаходимо випадки віщих снів.
Отож, по черзі. Які бувають сни?
Емоційні або суєтні сни
Цей вид снів є природним наслідком повсякденних турбот або тривог. Одним словом, часто те, про що дуже посилено думає або чим займається людина, відбивається і в снах, які вона бачить.
Багато хто напевно по собі знає, коли побутові питання надовго засіли в голові, або персонажі улюблених кінокартин, прослухані композиції, що особливо справили враження, спливають в сновидіннях.
З цього приводу Симеон Новий Богослов пише: “Чим душа зайнята та про що говорить наяву, про те мріє або філософствує вона й уві сні: проводить весь день в турботах про справи людські, про них же метушиться вона і в сновидіннях; якщо ж вона увесь час повчається в речах божественних і небесних, то й під час сну вона входить у них же і примудряється видіннями”.
Буває так, що страхітливі сни викликаються чисто фізіологічними причинами, такими, як, наприклад, хвороби печінки або прийом деяких медикаментів.
Проте іноді на підставі побаченого можна зробити висновок про моральний стан людини.
Уві сні, коли згасає наша нормальна свідомість, зникає контроль над собою; коли ми цілком щирі та нічого не соромимося — тоді спливають із глибин підсвідомі первинні основи нашої істоти, оголюються найглибші пласти душі, й ми більш, ніж коли-небудь, є самими собою.
Уві сні, коли згасає наша нормальна свідомість, зникає контроль над собою; коли ми цілком щирі та нічого не соромимося — тоді спливають із глибин підсвідомі первинні основи нашої істоти, оголюються найглибші пласти душі, й ми більш, ніж коли-небудь, є самими собою.
Типові для наших снів образи, видіння та душевні стани — найправильніші, нічим не приховані прояви нашої справжньої особи.
Таким чином, сни до певної міри можуть характеризувати чистоту нашої душі. Ми можемо помітити, що наяву нам може бути неприємна нечистота та який-небудь гріх. Але ось ми зі здивуванням помічаємо, що уві сні ми можемо грішити такими гріхами, яких не може бути наяву.
Це показник того, що очищення нашої душі ще поверхове, а в глибині її ще таїться гріх. Святі отці говорять, що лише при досконалому очищенні серця сновидіння будуть завжди чистими та світлими.
Сни від нечистого
Ті люди, які надто довіряють снам і надають їм надмірного значення, нерідко бувають спокушені злими духами.
Ті люди, які надто довіряють снам і надають їм надмірного значення, нерідко бувають спокушені злими духами.
Диявол бачить увагу до снів, намагається надати їм цікавість і переконливість, тим самим мало по малу здобути довіру до побаченого. Після цього у вигляді Ангелів або угодників Божих або ж самого Христа він ублажає їх життя, обіцяє їм нагороди небесні, й цим зводить на висоту зарозумілості та гордині, збиваючи, таким чином, зі шляху істинного.
Преподобний Кассіан Римлянин оповідає про деякого ченця, уродженця Месопотамського, який жив дуже суворо: був самітником і великим постником, але загинув від зваблення бісівськими сновидіннями.
Демони, угледівши, що чернець звертав мало уваги на свій розвиток духовний, а спрямовував усю увагу на тілесний подвиг, почали представляти йому сновидіння, які по злохитрості бісівській збувалися насправді.
Коли чернець ствердився в довірі до своїх сновидінь й до себе, то диявол представив йому в прекрасному сновидінні іудеїв, які насолоджуються небесним блаженством, а християн тими, хто страждають у пекельних муках.
При цьому демон – зрозуміло, в образі ангела або одного з старозавітних праведників – дав пораду ченцеві прийняти іудейство для можливості взяти участь у блаженстві іудеїв. Чернець це без щонайменшого зволікання й виконав (Слово про міркування. Добротолюбіе, ч. VI).
Пророчі сни, від Бога
Насамперед потрібно запам’ятати, що таких снів удостоюються далеко не всі люди, а тільки праведні, або ті, яким таким надприродним чином Господь дає можливість звернути увагу на своє життя та розкаятися.
Пророчих снів удостоюються далеко не всі люди, а тільки праведні, або ті, яким таким надприродним чином Господь дає можливість звернути увагу на своє життя та розкаятися.
Вкажемо для прикладу на сон Іосифа, одного з дванадцяти синів патріарха Іакова. Іосифу снилося, що він із батьком і братами жне в полі пшеницю: сніп Іосифа стояв прямо, а снопи батька та братів оточили його й вклонилися йому. Цей сон реально здійснився: через деякий час Іосиф, проданий братами в Єгипет, став правителем Єгипту й батько та брати його, які приїхали в Єгипет, повинні були кланятися йому та шанувати його.
Так само збувся пророчий сон фараона, що панував в Єгипті. Якби фараон не звернув уваги на цей сон і не зробив великих запасів хліба в урожайні роки для років неврожайних, то він гірко розкаювався б: жителі Єгипту, а також батько та брати Іосифа померли б голодною смертю.
Ще один приклад. Один безпутний хлопець, який не слухав умовлянь своїх кращих друзів, які направляли його на іншу, кращу дорогу, побачив одного дня уві сні свого батька, який суворо наказував йому залишити безпутне й безбожне життя та жити краще.
Проте, згідно з висловом Іісуса Христа: “Якщо не слухають закону, то не послухають і того, хто б воскрес з мертвих“2Лк. 16, 30), хлопець не звернув ніякої уваги на свій сон.
Тоді він знову бачить такий самий сон: йому знову сниться батько, який каже синові, що якщо він не змінить свого життя, то в такий-то день до нього прийде смерть, і він з’явиться на суд Божий.
Хлопець розповів жартівливо про сон подібним йому товаришам і не лише не подумав про виправлення життя, але й навіть хотів посміятися над загрозою, отриманою уві сні.
Саме на той день, в який уві сні батько погрожував синові смертю, він призначив велику гулянку з товаришами. І що ж? Серед винопиття сина вражає несподівано апоплексичний удар, і він через декілька хвилин помирає!
З наведених тут розповідей ми бачимо, що не усі сни оманливі й пусті: є сни, які дійсно здійснюються в житті.
Як ставитися християнинові до снів?
Для нас, що знаходяться значною мірою ще під впливом лукавого духу, має сенс – не надавати значення звичайним снам.
Для нас, що знаходяться значною мірою ще під впливом лукавого духу, має сенс – не надавати значення звичайним снам.
Проте оскільки, по милості Божій, ми часто бачимо й відчуваємо Боже напоумлення собі наяву, то й над деякими снами слід, можливо, замислюватися та спробувати їх зрозуміти: чи не викриває Господь мене в цьому сні в якому-небудь гріху, пристрасті або слабкості; чи не хоче Він в чому-небудь напоумити мене або застерегти від чого-небудь?
Звичайно, усі свої сни ми повинні зберігати в таємниці. Лише духовному отцю, або досвідченій в духовному житті людині можна розповідати сни для того, щоб отримати роз’яснення тих із них, яким ми надаємо особливого значення.
Так колись питали про значення своїх снів: у праведного Іосифа – Єгипетський фараон, а у пророка Даниїла – цар Навуходоносор.
Стосовно судження про сни – чи є вони благодатними, чи від лукавого, так і стосовно взагалі всіх надприродних явищ, у ченців Старого Афона є правило: “Не приймай і не відкидай”.
Стосовно судження про сни – чи є вони благодатними, чи від лукавого, так і стосовно взагалі всіх надприродних явищ, у ченців Старого Афона є правило: “Не приймай і не відкидай”.
Це мудре правило рятує людину від гордості та самозвеличення, якщо такі явища вона приписуватиме благодаті; а також врятує й від хули на благодать, якщо дійсно мав місце прояв благодаті.
Андрій Аксютин
(Ми поза політикою! Запрошуємо відвідати наші англомовну і російськомовну частини сайту N.E.W.O.D. Можливо, ви знайдете для себе і корисне і цікаве)
[…] зазначив, що по-третє, такі сни показують, що не варто байдуже ставитися до потойбічної долі […]
[…] цим дівиця бачила у видінні Господа у вигляді святителя Клінона. Його лик сяяв […]
[…] Василіску в сонному видінні з’явився Христос і повелів піти проститися зі […]
[…] події так, немов був їх безпосереднім свідком, бачив ангелів і нечистих духів і саму душу людини. Від його дотику […]