Літургія Передосвячених Дарів

У дні Великого посту нам часто доводиться брати участь у незвичному для інших днів богослужінні – Літургії Передосвячених Дарів. Вона суттєво відрізняється від Літургії, на яку ми звикли ходити щонеділі.
Що таке Літургія Передосвячених Дарів? Чому вона звершується тільки у Великий піст та що на ній відбувається?
____________________________________________________________________
Що таке Літургія Передосвячених Дарів?
По суті Літургія Передосвячених Дарів – це складене богослужіння, до складу якого входять Часи, Вечірня (не дивлячись на те, що ця служба відбувається вранці) і частину Літургії без Євхаристичного канону.
Головна особливість цієї Літургії полягає у тому, що на ній не звершується Таїнство Євхаристії, під час якого відбувається освячення Святих Дарів.
Віряни причащаються на ній Дарами, що були освячені на попередній повній Літургії свт. Василія Великого або свт. Іоанна Златоустого. Звідси й назва – Літургія Передосвячених Дарів.
Чин цієї Літургії був складений і введений в богослужбову практику в другій половині VI сторіччя Римським святителем Григорієм Двоєсловом.
Чому Літургія Передосвячених Дарів звершується у Великий піст?
Літургію Передосвячених Дарів звершують у дні Великого посту, щоб не позбавляти вірян таємничого спілкування з Господом. Також це робиться для того, щоб не порушувався при цьому постовий покаянний настрій звершенням повної урочистої Літургії.
Звершувати у Великий піст неповну Літургію постановив Шостий Вселенський Собор у VII сторіччі.
Коли звершується Літургія Передосвячених Дарів?
Літургія Передосвячених Дарів звершується щосереди та щоп’ятниці впродовж Святої Чотиридесятниці, у четвер п’ятої седмиці посту, коли звершується пам’ять прп. Марії Єгипетської та у перші три дні Страсної седмиці.
Таку Літургію належить також звершувати і в день пам’яті св. Іоанна Предтечі (8 березня), Сорока мучеників Севастійських (22 березня), на храмові свята та в день пам’яті шанованих святих (крім свята Благовіщення), якщо ці свята припадають на період Великої Чотиридесятниці й не припадають на суботу та неділю.
Послідовність звершення Літургії Передосвячених Дарів
Починається богослужіння з Вечірні. Перший вигук священника, що прославляє Святу Трійцю, такий же, як і на звичайній, повній Літургії: «Благословенно Царство Отца и Сына и Святого Духа…».
Відразу після слів священника читається 103 псалом, в якому оспівується створення світу Богом.
Далі диякон виходить з вівтаря та промовляє мирну єктенію, після якої читаються уривки з псалмів – кафізми.
Після кожної кафізми диякон виходить і знову закликає нас помолитися, а у вівтарі священник ставить Святі Дари на антимінс, кадить навколо престолу з Дарами і переносить Святі Дари з Престолу на Жертовник, а ті, хто моляться в цей час у храмі під час цих дій стоять на колінах.
(У багатьох храмах у цей момент дзвонять в маленький дзвіночок, щоб люди знали, що треба стати на коліна й благоговійно молитися при перенесенні Святині).
Після кафізм великопосна Вечірня продовжується своїм чином – співається “Господи Воззвах…” і стихири-співи, що відповідають дню церковного календаря. Диякон кадить увесь храм.
Під час співу останньої стихири відчиняються Царські врата, і духовенство звершує малий Вхід із кадилом, а на Страсному тижні – з Євангелієм.
Диякон виголошує: «Премудрость, прости!», що в перекладі з церковнослов’янської означає «Випроставшись, слухайте Премудрість (Божу)!»
А хор співає древній гімн «Свєтє Тіхій …». У ньому ми чуємо звістку про прихід на землю Спасителя, про початок нового благодатного дня вічного життя.
Далі Царські врата закривають, і слідує спів і читання уривків зі Святого Письма Старого Заповіту – прокимнів і паремій.
Під час першої паремії запалена свічка ставиться на Євангеліє, що лежить на Престолі. Ця дія символізує те, що всі пророки й праотці Старого Заповіту освятилися тим же Божественним Світлом, яке просвітлює всіх людей і нині.
Перед початком другої паремії знову відкриваються Царські ворота, священник із кадилом та свічкою в руках виходить на амвон і хрестоподібно благословляє богомольців, виголошуючи: «Свєт Хрістов просвєщаєт всєх!». У цей момент за традицією належить схилити коліна.
Свічка тут є символом Господа Іісуса Христа, Який є Світлом для світу. Звичай хрестити богомольців запаленою свічкою сходить до перших сторіч християнства.
Оглашенні, які хотіли прийняти Таїнство Святого Хрещення в дні Великого Посту, перед виходом із храму благословлялися священником запаленою свічкою. Ця дія символізувала просвітлення оглашенних Божественним Світлом.
Після прочитання другої паремії особливим наспівом виконуються уривки з 140 псалма: «Да ісправітся молітва моя, яко каділо прєд Тобою…».
Далі слідує великопосна молитва св. Єфрема Сирина: «Господі і Владико живота моєго…». Молитва преподобного Єфрема Сирина є основною молитвою великопосного богослужіння, яка говорить нам про головні чесноти та небезпеки в духовному житті.
Потім звучать звичайні єктенії з посиленою молитвою за тих, хто готується прийняти Святе Хрещення.
Під час виголошення дияконом єктеній священник тихо молиться у вівтарі.
Настає урочиста мить – перенесення Святих Дарів із жертовника на Престол. Хор, замість звичайної Херувимської пісні, співає гімн «Нинє сіли Нєбєсниє…». У цей час переносять вже освячені Дари, то віряни знову стають на коліна.
Після Великого входу закривають Царські врата та завісу до половини. Святі Дари перенесені на Престол, а богомольці готуються до Причастя.
Диякон виходить із вівтаря та виголошує прохальну єктенію про наші духовні потреби та відпущення гріхів, після чого хор дуже простим наспівом співає молитву Господню «Отче наш». Після вигуку: «Прєждєосвящєнная Святая Святим», – священнослужителі в вівтарі причащаються Святих Христових Тайн.
Відкривається завіса Царських врат і Чаша зі Святими Дарами виноситься для Причастя вірян.
Після Причастя читається особлива великопосна заамвонна молитва. Потім священник виголошує відпуст і благословляє Хрестом народ.
Віряни підходять прикладаються до Хреста та виходять із храму осяяні Світлом Божественної благодаті.
Літургія Передосвячених Дарів – це унікальне богослужіння, яке звершується упродовж Великого посту. Цією службою Церква дарує нам виняткову можливість проникнутися постовим покаянним настроєм, духовно оновитися та відчути власний досвід церковного життя.
Отже, в період Чотиридесятниці важливо не втрачати можливості брати участь у Літургії Передосвячених Дарів. Адже тільки з нею можна провести час посту гідно та відчути справжню духовну радість від пройденого шляху до Воскресіння Христового.