День пам’яті преподобного Максима Сповідника

День пам’яті  преподобного Максима Сповідника

21 січня/3 лютого Православна Церква вшановує пам’ять преподобного Максима Сповідника.

Святий Максим Сповідник народився близько 580 року в Константинополі. Його батьки були благочестивими високопоставленими людьми, і Святий зростав у благочесті.

Він добре вивчив богослов’я, філософію, граматику, риторику й прославився своєю мудрістю. Імператор Іраклій (611 – 641 рр.) призначив Максима першим секретарем і одним із своїх радників. Угодник Божий користувався повагою та любов’ю серед царського оточення.

У ті часи як продовження єресі монофізитів виникла єресь монофілітів, які визнавали в Господі Іісусі Христі одну волю та одну дію Божественну, чим викривляли догмат про втілення Бога Слова.

Згідно з православним вченням, Іісус Христос як єством Бог і єством людина мав і Божественну, і людську волю, без якої не був би досконалою за єством людиною.

В єресь монофілітів ухилилися Олександрійський патріарх Кір та Константинопольський патріарх Сергій, а під їхнім впливом і цар Іраклій. Разом вони навернули до єресі всю Східну Церкву, і лише Єрусалимський патріарх Софроній тримався православного вчення.

Тоді святий Максим заради збереження свого благочестя поселився в Хрисопольському монастирі, що розташовувався на протилежному березі Босфора (нині Скутарі), і прийняв чернечий постриг. Згодом він став настоятелем обителі.

Розбрат у Церкві посилило видання царем екфесіса, тобто монофелітського викладення віри, якого мали дотримуватися всі громадяни. Папа Римський Северин не прийняв екфесісу а його наступник Іоанн піддав екфесіс анафемі на Соборі.

У 633 році блаженний Максим залишив монастир і вирушив у Олександрію, де перебував близько 6 років. Після цього він 5 років жив у Карфагені. Повсюди Святий стверджував істинну віру.

Тим часом помер Константинопольський патріарх-єретик Сергій, і святительський престол зайняв Пірр, що тримався тієї ж єресі. Помер і цар Іраклій. Його наступниками були Костянтин, Іракліон, а потім внук Констанс.

Патріарха Пірра вважали причетним до вбивства царя Костянтина, і він утік в Африку, де почав схиляти до єресі християн. Після нього патріархом став єретик Павло.

Преподобний Максим став Пірру на перешкоді й переміг його у богословському спорі, на який зібралися африканські архіпастирі.

Цар Констанс під впливом патріарха-єретика написав своє сповідання віри й назвав його типосом (взірцем). Він хотів, щоб папа Римський Мартін прийняв його, але папа відмовився.

Невдовзі в Римі відбувся Собор, на якому це лжевчення було анафематствуване. Учасником цього Собору був і преподобний Максим, який схиляв папу до його скликання.

Після цього папу Мартіна зіслали в Херсонес, де він і помер. Святого Максима схопили разом із його учнем Анастасієм і доставили в Константинополь. Угодника Божого звинуватили у змові з сарацинами та зраді вітчизни, його назвали ворогом царя та послідовником Орігена. При цьому знайшлися наклепники та лжесвідки.

Святий Максим Сповідник

Учня святого Максима Анастасія схиляли лжесвідчити на вчителя, однак той не погодився, і його били по шиї, голові та обличчі. Преподобному Максиму пропонували прийняти «типос», але він був непохитним у вірі й перемагав своїх суперників у диспутах.

Якийсь час Святого утримували у в’язниці, а потім заслали у невелике фракійське містечко Візію. Анастасія заслали в місто Перверу, що знаходилося між Македонією та Фессалією. Ще одного учня Преподобного на ім’я Анастасій, що раніше був у Римі апокрісіарієм, а згодом написав житіє Святого, заслали у фракійське місто Месемврію.

Після кончини Константинопольського патріарха Павла, на патріарший престол знову зійшов вищезгаданий Пірр. Проте і він невдовзі помер. Тоді патріархом став запеклий єретик Петро.

Згодом цар та патріарх послали до Максима в Візію поважних мужів: єпископа Кесарії Віфінської Феодосія та консулів Павла й Феодосія. Останні намагалися навернути угодника Божого лестощами та погрозами до свого нечестя, але даремно.

Натомість Святий сам наставив їх в істинах віри. Царські посланці пообіцяли триматися Істини й мали намір схилити до того ж царя. Однак цар розгнівався на них, і вони зі страху повернулися до єресі.

Через деякий час преподобного Максима за царським наказом із честю привезли в Константинополь, де йому наказали жити в монастирі святого Феодора.

Невдовзі до угодника Божого з’явилися у супроводі знатних мужів, слуг та загону війська посланці царя: патриції Єпіфаній та Троїл, а разом із ними й вищезгаданий єпископ Феодосій. Посланці почали знову схиляти угодника Божого до прийняття типосу, причому обіцяли йому суєтну славу.  Святий був непохитним у істині. Тоді його почали лаяти, бити, топтати ногами, а потім обплювали з голови до ніг.

Наступного дня в Сповідника Христового відібрали всі його книги, а самого його зіслали у вигнання. Два дні Святий Максим Сповідник перебував у Селемврії, після чого його відвезли в місто Перверу та ув’язнили в темниці.

Минуло багато часу, і святого Максима та його двох вищезгаданих учнів знову привезли в Константинополь. Преподобного звинуватили в ненависті до царя та державній зраді, при цьому знайшлися і лжесвідки. Всі їхні доводи Святий зі смиренням мудро заперечив, і довести його провину не змогли.

Преподобного довго допитували, а коли остаточно переконалися, що він не вступить у спілкування з єретиками Візантійської Церкви, піддали тортурам.

Максима та його учнів відвели в преторію. Там угодника Божого кинули на землю й жорстоко побили воловими жилами, від чого земля обагрилася кров’ю, а все тіло страждальця покрилося ранами. Потім старцю та одному з його учнів Анастасію відрізали язики, однак сповідники Христові не втратили здатності говорити й говорили ще чіткіше, ніж раніше. Після цього кожному з них відрізали праву руку. Іншого Анастасія, що був колись апокрісіарієм Римської Церкви, а іноді й секретарем государів, пощадили.

Пізніше угодників Божих знову відправили в заслання. Святого Максима ув’язнили в темниці в місті Шемарі в Аланії (в західній частині Кавказьких гір, поблизу Чорного моря). Понівечений учень Святого Анастасій на шляху в заслання віддав душу Богу. Анастасій-апокрісіарій багато часу провів у в’язниці й згодом написав житіє свого духовного отця.

Три роки святий Максим прожив у муках у Шемарі й наблизився до своєї кончини, про яку отримав Божественне одкровення. 13 серпня 662 року Преподобний із радістю відійшов до Господа, за Якого так багато постраждав.

Над його могилою в нічну пору дивним чином з’являлися три яскраві лампади, а також звершувалися численні чудеса.

Святий Максим Сповідник

Преподобний Максим Сповідник залишив Церкві велику богословську спадщину. Його екзегетичні праці містять пояснення важких місць зі Святого Письма, тлумачення молитви Господньої та 59-го псалма, схолії до творів священномученика Діонісія Ареопагіта († 96; пам’ять 3 жовтня) та святителя Григорія Богослова († 389, пам’ять 25 січня), також пояснення богослужіння, під назвою “Містагогія” (“Вступ про таїнство”).

До догматичних праць Преподобного належать: виклад його диспуту з Пірром, кілька трактатів та листи до різних осіб. У них міститься виклад православного вчення про Божественну сутність та іпостасі, про Боговтілення та про обожнення людської природи.

Богослов’я преподобного Максима Сповідника, засноване на духовному досвідченому знанні великих отців-пустельників, що використовує мистецтво діалектики, вироблене дохристиянською філософією, було продовжено й розвинене в працях преподобного Симеона Нового Богослова († 1021; пам’ять 12 березня) і святителя Григорія Палами († біля 1360; пам’ять 14 листопада).

Слава Богу вовіки. Амінь.

(Ми поза політикою. Запрошуємо відвідати наші російськомовну і англомовну частини сайту N.E.W.O.D. Можливо, ви знайдете там багато цікавого)

Wayfarer

Wayfarer

0 0 голосів
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x