Про головну молитву преподобного Єфрема Сиріна

Про головну молитву преподобного Єфрема Сиріна

Господи и Владыко живота моего!

Господи і Владико життя мого!

Дух праздности, уныния, любоначалия и празднословия не даждь ми.

Духа лінивства, безнадійності, владолюбства і марнослів’я не дай мені.

Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения и любви даруй ми, рабу Твоему

Духа ж ціломудрості, смиренномудрості, терпіння та любові даруй мені, рабу Твоєму.

Ей, Господи, Царю!

Так, Господи Царю!

Даруй ми зрети моя прегрешения,

Дай мені бачити мої гріхи,

И не осуждати брата моего,

І не осуджувати брата мого,

Яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Бо Ти благословенний на віки віків. Амінь.

 

Частина I. Передмова

Ось і прийшов час Великого посту, і знову в храмах священники з амвона промовляють слова покаянної молитви далекого подвижника з Сирії, – диякона Едеської церкви – святого Єфрема Сиріна1ЄФРЕМ СИРІН (бл. 306, Нізібія – 9 червня 373, Едесса) – християнський богослов і поет, один із Вчителів Церкви IV століття. Канонізований у сонмі преподобних. Пам’ять у Православній церкві звершується – 10 лютого (28 січня ст. ст.).

Земляки називали його Сирійським пророком, а сьогоднішні християни називають його учителем вселенської Церкви. Сирія та Месопотамія, береги Середземного моря, Єгипет і Кесарія чули натхненні пісні – вірші великого глашатая віри IV століття. Його твори читалися в церквах Сходу відразу після віршів Святого Письма.

Григорій Ніський2ГРИГОРІЙ НІСЬКИЙ (бл. 335 – 394, Каппадокія) – християнський богослов і філософ, єпископ міста Ніси (Мала Азія). Святий Отець і Вчитель Церкви. Один із трьох великих «каппадокійців» – молодший брат Василія Великого, близький друг св. Григорія Богослова, – богослов, філософ, оратор, дивовижно щедрий талантами, говорив, що йому потрібно прославляти того Єфрема, чиє життя та настанови сяють у всьому світі. Блаженний Феодорит3ФЕОДОРИТ КІРСЬКИЙ (386-457) – християнський богослов і екзегет. Представник Антіохійської школи богослов’я, єпископ міста Кір (Сирія) називає його «дивовижним Єфремом».

Екзегет (тлумач) Святого Письма,  церковний  поет, вчитель християнського життя, проповідник сердечного каяття – таким постає Єфрем Сирін.

Людина замислюється, чуючи Єфремову молитву, що читається під час посту. Відчуваючи приємність і силу великого подвижника, пізнає значимість Великого посту, в якому зростає заклик до покаяння.

Прп. Єфрем Сирін підтримує заклик мудрого Ездри, який встановив єдиний канон Старозавітних книг, котрий проголошує: «Покайтеся перед Господом Богом»4(1Езд.10:11). Сам Господь сповістив біля моря Галілейського: «Покайтеся і віруйте в Євангеліє»5(Мк.1:15)

«Покаяння повинно стати невід’ємним і для мене», – так думає один богомолець, який благоговійно стоїть у цей час у храмі. Все життя перед уявним поглядом. Покаянний настрій під час посту абсолютно перероджує мене, робить чистішим,   відроджує, об’єднує з подвижниками   і проповідниками.

Закон Божий – отець посту, християнське терпіння – мати, сестри – віра та надія, брати посту – праведники, які цілували його як найкращого друга.

Закон Божий – отець посту, християнське терпіння – мати, сестри – віра та надія, брати посту – праведники, які цілували його як найкращого друга.

Якщо піст полегшує душу, спробую і я піддатися цьому очищувально-покаянному лікувальному засобу» – продовжує думку богомолець. А в цей час священник, який звершує богослужіння, проголошує молитву: «Господи и Владыко живота моего!» (Господи і Владико життя мого!).

Частина II. Дух лінивства6ЛІНИВСТВО – від старослов’янського «ПРАЗДНОСТЬ» – корінь всіх гріхів, основний людський недуг, який отруює душу. Це – лінь і пасивність всієї нашої істоти, що тягне завжди «вниз» і завдяки якому протягом всього нашого життя ми розпорошуємо дані нам духовні сили. Плід ледарства – безнадійність (зневіра). Синоніми: бездіяльність, неробство, лінощі, байдикування. Антоніми: активність, діяльність, зайнятість, працелюбство (праздности)

Священник на амвоні продовжує молитву: «Дух праздности, уныния, любоначалия и празднословия не даждь ми…». Духа лінивства, безнадійності, владолюбства і марнослів’я не дай мені.

Продовжує думку богомолець: «Якби я зміг виконати слова цієї молитви, то багато в житті заіскрилося б в правдивому світлі розуміння нашого призначення, й мета стала б зрозумілою. Не потрібні мені лінивство, тобто бездіяльність, безтурботність душі й тіла, яка є матір’ю багатьох, якщо не всіх пороків».

Лінивство розм’якшує розум, душа й тіло псуються від неробства – як свіжа вода застоюється в стоячих водоймах. Ледарство приносить загибель душі, розкрадає блага які там були.

Лінивство розм’якшує розум, душа й тіло псуються від неробства – як свіжа вода застоюється в стоячих водоймах. Ледарство приносить загибель душі, розкрадає блага які там були.

Одна година доброї праці перевищить багато років бездіяльності. У ледачому неробстві, як на необробленому полі, не виросте нічого, крім  бур’янів. Сили людини, її здібності – стираються, як порожні жорна в млині, між якими немає пшениці. Зітруть себе жорна, тобто таланти й здібності в порох, перебуваючи у ледарстві. Горе на душі буде звеличуватися від виснажливого лінивства, так як тільки на дереві праці (або роздумів, або сердечної молитви) виростають квіти й плоди істинної насолоди.

Частина III. Дух безнадійності7БЕЗНАДІЙНІСТЬ (зневіра) – від старослов’янського «УНЫНИЕ» – почуття внутрішньої незадоволеності та спустошення, яке полягає в розслабленні сил людської душі та небажанні боротися за своє спасіння у вічності. У православній аскетиці безнадійність (зневіра) визнається не звичайним психологічним станом, а пристрастю, шостою з восьми головних. Пристрасть зневіри виражається сердечною тугою, знесиленням розуму, ліні та інших станах. Безнадійність – це самогубство душі (уныния)

Продовжує священник молитву на амвоні, просячи Владику життя не дати йому й усім, хто молиться, «духу лінивства і безнадійності». 

Він знає, що просить Господа, Якому віддав своє життя. “Але мені-то, перш ніж прийняти цю молитву, треба пізнати або наблизитися до Христа, до Його вчення, – думав богомолець. – Чи можу я вимовити ці слова: «Владико життя мого». Хіба я не був настільки егоцентричний, що уявляв своє життя в своїх руках або залежним від збігу певних обставин.

Сумніви мучили мене і не легко прийняти на віру невигадливу розповідь про Промисел Божий, коли навколо панує свавілля, безсердечність, а добро залишається непоміченим. Коли по-справжньому стає холодно та безнадійно в цьому світі – звертаєшся до закладеної в схованках душі пам’яті та згадуєш про Бога. Але тут не тільки треба включити пам’ять серця, а й усього себе безроздільно віддати Всевишньому.

Здається прийшов цей час, останній мій шанс, рятувальний круг, яким необхідно піти від спокуси безнадійності (зневіри), про яку також говорить молитва.

На початку життя небагато робив доброго, але коли увійшов у «дорослість» безглуздо творив таке, що соромно згадувати про це. Не зібрав добрий врожай із ниви життя, багато падінь, розтрачених надій, безглуздого проведення часу в компанії «вип’ємо і знову наллємо», бурхливого гніву, нестриманості, нетактовності.

Голова посріблена інеєм, скоро прийде неміч, а яку відповідь, яку спадщину, пам’ять залишу по собі. Тому й смуток наступає, а де межа між ним і відчаєм?

Краще забутися і заснути сном спогадів, але це просто старіння, старезність, безвольність, гріх, який роз’їдає душу”.

Молитва Єфрема Сиріна продовжується. Добре, що думка біжить швидше вимовлених слів і розтягує короткий час.

Про зневіру (безнадійність), розпач чується в молитві. Думки йдуть одночасно: «а куди втечеш від прожитого даремно та витраченого»? Але це ж демонічне, не моє!

Я хочу бути християнином, і навіть якщо втрачено час благополуччя, дух мій залишиться. Не дай мені, Господи, витратитися духом своїм – ось тоді все втрачено.

Як важко отримати прощення за гріх «безвихідної» безнадійності (зневіри), тому що по своїй суті вона бореться з можливістю попросити прощення, закриває двері до покаяння, ображає і відкидає одне з найбільших властивостей носія Добра – Боже милосердя. Воно дає прощення.

Нещасливий Юда, зневірився в Божому милосерді. Хіба ми можемо вимірювати милосердя Боже? І тому ми не можемо впадати у відчай, сумувати – про що і просить затвердити своєю печаткою Єфремова молитва.

…ми не можемо впадати у відчай, сумувати – про що і просить затвердити своєю печаткою Єфремова молитва.

Господи, дай мені надію та віру в те, що милість Твоя нескінченна, як і Ти. Якщо Ти Агнець Божий, що взяв на  Себе гріхи всього світу – візьми й моє покаяння в гріхах моїх.

Міркуючи логічно, якби Іуда замість дерева, на якому він у розпачі повісився, коли всі надії його впали, побіг би до іншого дерева – на якому висів розіп’ятий Христос, то разом із розбійником який покаявся, без жодних «продажних» срібняків, динарів пішов за зрадженим ним Іісусом.

Немає пізнього каяття, поки людина жива. Лише тільки після смерті  необхідно відкинути надії на власні сили, а значить і особистісне покаяння.

Немає пізнього каяття, поки людина жива. Лише тільки після смерті  необхідно відкинути надії на власні сили, а значить і особистісне покаяння.

Але навіть на порозі смерті ліки покаяння виліковують, і тому стоїть священник перед царськими воротами іконостасу, засвідчуючи за себе й усіх, хто молиться в храмі, слова подвижника з далекої Сирії.

Частина IV. Дух владолюбства8ВЛАДОЛЮБСТВО – від старослов’янського «ЛЮБОНАЧАЛИЕ» – бажання начальствувати, жадоба влади або хіть влади – гріх, від якого слід позбавлятися всіма силами. «Хто хоче бути першим, хай буде з усіх останнім і слугою»(Мк.9:35) (любоначалия)

Послухаємо молитву далі: «Господи і Владико життя мого! Духа лінивства, безнадійності, владолюбства і марнослів’я не дай мені»!

Слово “владолюбство” (бажання начальствувати або жадоба влади) стає особливо зрозумілим через українську народну приказку: «на два пана три гетьмана».

У плоть нашого народу, та й не тільки нашого, ввійшло владолюбство – бажання хоч би трохи, але керувати, обов’язково, маючи від цього «прожиток» і владу.

Владолюбство — це пристрасне прагнення скрізь і всюди бути вище за інших.

Владолюбство — це пристрасне прагнення скрізь і всюди бути вище за інших.

Це бажання виділитися з середовища, звеличитися, показати себе, мовляв, я не такий, як інші. Це жага, щоб моє бачення, нехай і помилкове, взяло гору, панувало, прагнення підпорядкувати собі інших. Владолюбство виливається в пристрасть егоїзму, самомилування, самозвеличення. Ця вада руйнує розум і серце.

Чому ж Єфрем просить не давати йому владолюбства, та тому що, чи часто ми буваємо начальниками над самими собою, чи вміємо керувати собою?

Чи готові дати відповідь на Страшному Суді не тільки за себе, але й за інших?

Чи начальницький цинізм дійшов до образи добрих, а суворість не поширюється на злих і підступних?

«Ми зовсім забули, – думає людина що знаходить віру, – що обов’язок керуючих спасати а не губити. У нашому ж кривому дзеркалі бачиться тільки жорстокість і байдужість «тих, хто дорвався» до влади (ймовірно, теперішні начальники засвоїли старослов’янське слово «рвєніє», що означає норовистість, розбрат, сварку). Де тут вмістити співчуття до людини та справедливість?»

Частина V. Дух марнослів’я9МАРНОСЛІВ’Я (пустомовство, пустослів’я) – від старослов’янського «ПРАЗДНОСЛОВИЕ» – надмірні розмови або розмови на недушекорисні (недушеспасительні) теми. Їх стосуються сміхотворство, плітки, наклепи, переказами чуток – гріх. «За всяке пусте слово, яке скажуть люди, вони дадуть відповідь в день суду: бо за слова свої будеш виправданий, і за слова свої будеш осуджений» (Мф.12:36-37) (празднословия).

Просить Єфрем Сирін забрати в нього марнослів’я, тобто пусті, безглузді слова та промови.

До цього гріха ми схильні найбільше. Язик наш — ворог наш. «Легше приборкати дикого коня, ніж свій язик», — говорить святитель Іоанн Златоуст. Усі ми пустословимо, засуджуємо, часто обмовляємо. Навіть у храмі не спиняємо його: «Язик — вогонь, прикраса неправди… поганить все тіло і спопеляє життєве коло, сам запалюючись від геєни, він був наповнений смертоносною отрутою», — говорить апостол Яків10(Як.3,6,8). Марнослів’я — показник хворобливого стану душі людини.

Добре слово завжди зігріє, а інше слово гірше меча. Часом одного марного, нерозсудливо сказаного слова досить, щоб принести нещастя.

Добре слово завжди зігріє, а інше слово гірше меча. Часом одного марного, нерозсудливо сказаного слова досить, щоб принести нещастя.

Ми створені Словом Творчим, хіба можна марно витрачати нерозсудливі, пусті, лайливі слова, які ганьблять весь рід людський?

Слово – наш образ думок, вираження переживань, почуттів, воно говорить про душевний стан людини.

Слово – наш образ думок, відтворення переживань, почуттів, воно говорить про душевний стан людини.

“Як багато, – думає богомолець, – я вимовив барабанних слів «все гриміло, а всередині слів зяяла(8) порожнеча».

Прп. Єфрем так пояснив пустослів’я: «Сад без огорожі буде затоптаний і спустошений; і хто не стереже свої уста, той погубить плоди чеснот11ЧЕСНОТА (доброчесність) – від старослов’янського «ДОБРОДЕТЕЛЬ» – визначений Богом образ внутрішнього налашування людини, що спонукає її творити добро. Чесноти містять у собі як добрі справи людини, так і добре налашування його душі, з якого відбуваються самі справи. Чеснота – це добро, яке увійшло в звичку. Існує кілька видів чеснот, які, хоча мають внутрішню єдність, тому, що походять від єдиного Бога, при цьому являють видиме різноманіття. У тому, що Господь пропонує для охочих досягти святості різні шляхи у вигляді різних чеснот, проявляється Його увага до свободи людини».

Якщо добра розмова ллється як срібло, а мовчання часом стає золотом, то як визначити марнослів’я? Якщо захищаєш себе збереженням уст, то душа починає очищуватися від скверни.

Частина VI. Дух ціломудрості12ЦІЛОМУДРІСТЬ – від старослов’янського «ЦЕЛОМУДРИЕ» – християнська чеснота; 1) непорочність, внутрішня чистота, цілісність помислів і вчинків, тілесна чистота; 2) невинність, цнотливість; 3) розсудливість (целомудрия)

Продовжується молитовне зітхання Єфрема, й просить він про те, щоб: «Дух ціломудрості, смиренномудрості, терпіння та любові був дарований нам».

Дух ціломудрості (доброчесності), тобто чистота душі й тіла, тверезість13ТВЕРЕЗІСТЬ – від старослов’янського «ТРЕЗВЛЕНИЕ» – християнська чеснота, яка полягає в уважному ставленні до духовного життя, тобто в збереженні себе від гріха при невпинному зверненні до Бога. Прояв невпинного духовного пильнування на шляху спасіння, непорочність, скромність, доброзичливість.

Ціломудість – це розсудливість, чистота думок, тілесна чистота. Вороги ціломудрості – хіть і сластолюбство14СЛАСТОЛЮБСТВО (хтивість) – від старослов’янського «СЛАСТОЛЮБИЕ» – пристрасть, що виявляється в надмірному прагненні до плотських, душевних (чуттєвих) і духовних насолод. Сластолюбство поряд зі сріблолюбством і славолюбством в аскетиці визначається як корінна пристрасть, що походить від кореня пристрастей — самолюбства. Це не любов. Прп. Єфрем пояснює: «Як вогонь не може горіти без дров, так і наша немічна плоть, якщо не обтяжена пересиченням, не розпалюється хіттю, але буває спокійною та покірною волі Господній».

Неціломудрений вступає в протиборство з Богом, і всі ці жорстокі акти насильства над іншим беззахисним людським тілом – плоди вогню хтивого розбещення.

«Скількох гріховних помислів і дій можна було б уникнути, – мислить богомолець, – в церкві, якщо згладити (знищити) їх пам’яттю своєю, тоді сластолюбство не змусить нас робити те, про що сказати соромимося».

Частина VII. Дух смиренномудрості15СМИРЕННОМУДРІСТЬ – від старослов’янського «СМИРЕННОМУДРИЕ» – християнська чеснота; високий духовний стан, обумовлений: правильною думкою людини про себе як про створіння Боже, правильним ставленням до Господа як до Творця й Вседержителя, правильним ставленням до світу як до Божого творіння. Смиренномудрість – одна зі сторін чесноти – смирення. «Бог гордим противиться, а смиренним дає благодать» (Як.4:6; 1Пет.5:5; ≈Притч.3:34) (смиренномудрия)

Ще про одну чесноту просить Єфрем Бога – смиренномудрість. Це по суті смирення, тобто чеснота протилежна гордості.

Смирення не повинно бути удаваним, таке діяння гірше гордості. Ввічлива та чемна людина істинно багата. Не треба цуратися смирення. Смиренний не означає принижений або малодушний, тобто боягузливий. Він навпаки, великий перед Богом і мислячими людьми, тому що постійно працює над своєю досконалістю, критично ставлячись до власного звеличення та заслуг.

Смиренний – великий перед Богом і мислячими людьми, тому що постійно працює над своєю досконалістю, критично ставлячись до власного звеличення та заслуг.

Смирення – висота. Сам Господь говорить: «Бо всякий, хто підносить сам себе, понижений буде, а хто принижує себе піднесеться»16(Лк.18:14). 

Ось, що сказав з приводу смирення наш Єфрем Сирін: «Згадуй про падіння сильних і змиряйся в чеснотах своїх».

«Як прекрасно сказано, – думає богомолець, – навіть, зробивши добру справу, не загордись, не кричи про це, не вихваляйся зробленим, продовжуй робити добро й менше думай про себе – тоді буде свято в твоїй душі».

Зарозумілість – ознака розумової бідності, або просто дурості.

Зарозумілість – ознака розумової бідності, або просто дурості.

Якщо хочеш здатися обмеженою людиною (дай Бог, хоча б не злою) – хизуйся своїм становищем, вигаданими достоїнствами, «самоствердженням», яке нічого спільного не має з справжньою гідністю і благородством.

Смирення, ввічливість і чемність – одна із ознак мудрої людини. Не той мудрий, хто уявив себе розумнішими за інших, але той розумний, хто пізнав своє недосконале знання і зцілився від безплідних пурхань (літань) по поверхні наук.

Хіба розумна людина буде серйозно ставитися до зовнішніх почестей? Вслухаємося в того-ж прп. Сиріна: «Хочеш бути великим? Будь меншим за всіх». Можливо, зміцнимося  словами Христа: «Хто хоче бути першим, нехай буде з усіх останнім і всім слугою!»17(Мк.9:35)

“Є над чим подумати, – розмірковував богомолець. – Свого часу дехто назвав себе «слугами народу». Скільки ж треба цинізму і показного народолюбства, щоб утвердиться в «каліфствуванні18КАЛІФСТВУВАТИ – керувати кимось, чимось, нетривалий час хоч на годину»19«КАЛІФ НА ГОДИНУ» – вираз з іронічним відтінком, який харктеризує керівників або начальників, які опинилися при владі тимчасово або випадково, чиє становище в керівному кріслі неміцне та недовге. Походить із легенди, в якій каліф Багдада Гарун-аль-Рашид вирішив розважитися й дозволив одному зі своїх підданих тимчасово зайняти своє місце та «попрацювати» каліфом. (Порівняйте з давньогрецьким міфом про «Дамоклів меч»). «Хто має вухо (чути), хай чує!»20(Откр.2:11).

Частина VIII. Дух терпіння21ТЕРПІННЯ – чеснота, яка полягає в добросердому перенесення всіх бід, скорбот і нещасть. Бог є «Бог терпіння та втіхи» (Рим. 15:5) . Господь Іісус Христос слугує найвищим зразком терпіння для всіх віруючих (Іс.53:7) . У Новому Заповіті зразковим прикладом терпіння служить св. праведний Іов: «Ви чули про терпіння Іова та бачили кінець його Господа» (Як.5:11) . Апостол Павло спонукає до терпіння всіх віруючих піднесеними словами (терпения)

Слідом за смиренням просить святий Єфрем і терпіння. Дивовижна чеснота, тому що в терпінні поєднується багато: тут надія, перенесення стійко неприємностей і нещасть (лих). Відтінок терпіння – поблажливість у ставленні до інших.

Недарма наші предки називали терплячим сильну, могутню людину, яка здатна на мученицькі подвиги в ім’я досконалої ідеї. Терпляча людина – великодушна. Терпінням спасається душа.

Терпляча людина – великодушна. Терпінням спасається душа.

Добре сказано, що євангельські заповіти приносять плід тільки в терпінні. Це слова Господа Іісуса.

Послухаємо притчу Господа про сіяча, що вийшов сіяти словесне насіння: «А те, що впало на добру землю, це ті, які, почувши слово, добрим серцем і благим, слухаючи слово, бережуть його і приносять плід в терпінні»22(Лук.8:15).

Поміркуємо, як часто ми затоптували насіння – Слово Боже, а ще частіше падало воно на кам’янистий ґрунт наших сердець, тому що ми були нетерплячі до випробувань вірою, і до скорбот (горя) які відвідували нас.

Сильна духом людина, навпаки, загартує, створить своє терпіння в нещастях і перебуваючи в них, збереже завжди надію.

Сильна духом людина, навпаки, загартує, створить своє терпіння в нещастях і перебуваючи в них, збереже завжди надію.

“Згадаймо вічно юну мудрість наших предків, – подумав богомолець, – що виразилася в такому вислові: «Терпіння й труд все перетруть». Тут терпіння поставлене першим. Наскільки ж можна пояснити незрозуміле, щоб в одній молитві, по суті, єдиному молитовному зітханні висловити плірому, тобто повноту всього життєвого шляху людини.

Послухаємо апостолів, перших учнів Христа. Апостол Павло говорить: «Від терпіння досвідченість, від досвідченості надія»23(Рим.5:4). Ще: «А все, що написане було раніше, написано нам на повчання, щоб ми терпінням і втіхою з Писання зберігали надію»24(Рим.15:4).

Апостол Павло так визначає ознаки справжнього апостольства в посланні до однієї з найзначніших ранньохристиянських церков: «Ознаки Апостола виявилися перед вами всяким терпінням, знаменнями, чудесами і силами»25(2Кор.12:12).

Терпінням починається перерахування ознак апостольського достоїнства. А ось так звучить заповіт «апостола народів» Павла його улюбленому учневі Тимофію, який також став апостолом: «Ти ж, чоловіче Божий … досягай успіхів у правді, благочесті, вірі, любові, терпінні, лагідності»26(1Тим.6:11). Це заповіт первоверховного апостола для усіх наших сучасників.

«Подвизайся добрим подвигом віри, держись вічного життя, до якого ти й покликаний, і сповідуй добре сповідання перед багатьма свідками»27(1Тим.6:12)

Частина IX. Дух любові28ЛЮБОВ – Божественне ім’я, що відображає Божественну властивість, і головна християнська чеснота (цариця чеснот). «Більш за все вдягніться в любов, яка є сукупністю досконалостей» (Кол.3:14) (любові)

Нарешті, молить преподобний Єфрем про дарування любові. «Недарма, – подумав богомолець, – поет, притчомовець, пророк і премудрий цар Соломон проголошував «Бо міцна, як смерть, любов»29(Пісн. 8:6)[/mfn].

Самого Бога земнородні сприймають, як любов. Це любов досконала. Зникли старозавітні уявлення про Бога, який тільки карає. Божественної любові не погасять і річки, Господь благоденствує в любові й ми перебуваємо в Його любові».

Незадовго до Своїх страждань і мученицької смерті Господь Іісус розмовляв зі Своїми учнями, відкривав їм таємниці.

Першою і була таємниця Його серця. Христос говорив апостолам про любов один до одного, таку, якою Він полюбив нас.

Одним ланцюгом пов’язана заповідь любові до Господа і ближнього. Господь Іісус йде на страждання заради любові до людей. Він вказав і на радість у тому стражданні, яке несе людина заради того, кого любить.

Ці скорботи за любимих обертаються на радість для душі. Хто зумів подолати випробування за близьких і далеких  – стає переможцем. Якщо любов перебуває з нами, – серед нас Сам той, Хто страждає, а потім той, Хто торжествує – Господь.

Якщо любов перебуває з нами, – серед нас Сам той, Хто страждає, а потім той, Хто торжествує – Господь.

Хто тоді зможе відлучити нас від Божої любові, якщо наша любов до людей нелицемірна, щира, якщо ми любов’ю служимо один одному. Тоді любов воістину плід Святого Духа.

Вкоренившись у любові до ближніх, розчиняючи наші взаємні немочі співчутливою любов’ю, живучи в цій любові, ми стаємо причасниками Царства Небесного.

Частина X. Даруй мені бачити мої гріхи і не засуджувати брата мого (даруй ми зрети моя прегрешения и не осуждати брата моего)

Закінчується молитва прп. Єфрема Сиріна проханням бачити свої гріхи та не засуджувати братів своїх.

Так звучить заключний акорд: «Так, Господи Царю! Дай мені бачити мої гріхи і  не осуджувати брата мого, бо Ти благословенний на віки віків». «Амінь», тобто воістину так.

Якщо ми бачимо свої гріхи, тобто впавши в гріх, ми не можемо сказати, що не знаємо про нього, інакше уподібнимося Каїну, який вбив брата і сказав Богу, що не бачив убитого.

Бачення гріхів змусить нас зробити наступний крок – відійти від гріха і більш не впадати в нього. Осуд ближнього є наслідком того, що ми чомусь приймаємо на себе обов’язки Божі, Верховного Судді.

Бачення гріхів змусить нас зробити наступний крок – відійти від гріха і більш не впадати в нього. Осуд ближнього є наслідком того, що ми чомусь приймаємо на себе обов’язки Божі, Верховного Судді.

Але для виправлення (якщо це дійсно потрібно) можна знайти інший метод, такий як: порада, докір, розповідь Церкви, нарешті – власний приклад, який підтвердить правильність шляху, до якого ми закликаємо. Але це не лихослів’я, осуд, тим більше насмішка. Інакше ми самі можемо зазнати більшого осуду від Господа.

Эпілог 

Прихилимо коліна свого серця в покаянній молитві Єфрема Сірина. «Прошу Господа, – майже вголос сказав окрилений віянням духоносно-молитовного зітхання богомолець, – допомогти зрозуміти душею цього вчителя Вселенської церкви».

Він не тільки сирійський пророк, як його величали. Великий нізибієць29НІЗІБІЯ (Нусайбін) – древнє месопотамське місто на південному сході Туреччини на кордоні з Сирією, що розташоване в провінції Мардін. Нусайбін часів Єфрема був Сирійським містом — Нісібіс (Нізібіс) близький всім, послушний голосу Бога та люблячий мудрість.

Підемо слідом за Єфремом у середину IV століття. Поблизу великого міста Нізібія в Месопотамії на річці Мігдонії народився великий сирієць. Його батьки були бідні, але від них Єфрем отримав велике багатство. Він сам напише про це в «своєму викритті». «Від предків, – пише Сирін, – я  отримав настанову про Христа.  Народивши мене по плоті вони вселили в мені страх Господній … Предки мої сповідували Христа перед суддею; я родич мученикам». 

Час був таким, що «кров християн ставала насінням нових сповідників», – так скаже карфагенський пресвітер, учитель Церкви Тертуліан.

У славному місті Нізибісі, важливому торговому центрі між Сходом і Заходом, змінювалися владики: македонські, римські. Імператори Траян і Адріан залишили свій слід в Нізібії: зміцнили та визначили столицею провінції, встановивши тверду державну владу, що сповідує язичництво. Довелося прп. Єфрему стати «родичем мучеників».

Промисел Божий відкрив багато вразливому й палкому юнакові. Життя його в молодості видається досить бурхливим, але він відчув Всевидяче Око, яке над усім наглядає, та вирішив приєднатися до відлюдників, що живуть у горах.

Ми бачимо його учнем святого Якова, дивного святителя Нізибії. Єфрем був присутній на I Вселенському Нікейському соборі в 325 році, вивчав Слово Боже, навчав інших у тій же Нізибії.

У 363 році перси зруйнували училище. Тоді прп. Єфрем перейшов до Едеси (Урфа), що також було одним із значних міст Месопотамії, свого часу колишньою столицею Едеського царства.

Багато завойовників звертали свій погляд на ворота Едеси. Нарешті, вона стала частиною Східної Римської імперії. Посилюється значення міста в юній християнській церкві. Тільки в межах грізних стін Едеси виникають сотні монастирів (до 300). Єфрем тепер тут, тут училище його послідовників.

Проповіді прп. Єфрема розходяться по всьому світу, перекладаються грецькою, його книги (числом до 1000 за назвами) стали справжнім багатством світу, вірші Єфрема покладаються на народні наспіви й стають воістину народними піснями. Проповіді «невченого та малотямущого», як Сирін себе називав, говорять про прекрасне знання творів, як християнських, так і язичницьких (еллінських) вчених, природознавства та язичницької міфології.

Його тлумачення Святого Письма показує гарне знання єврейської мови, географії та етнографії Палестини. У проповідях Єфрем вболіває за необхідність загальних широких знань та освіти. Проповіді Сиріна сповненні моральних прикладів.

Прп. Єфрем ясно й чітко викладає свої думки. Це справжній християнський оратор, але, будучи поетом в душі, свої проповіді він перетворює на дивовижні гімни з багатьма алегоріями.

Він бачить, що християнське суспільство і в його час в своєму житті далеке від ідеалу, і це викликає непідробну скорботу, яку Єфрем висловлює відточеними фразами про необхідність покаяння, віддалення від суєти, боріння з гріхами.

Тому так і звучить його маніфест, гімнологія, нарешті, просто доведена до найвищих вершин лаконізму, дивна молитва:

«Господи і Владико життя мого! Духа лінивства, безнадійності, владолюбства та марнослів’я не дай мені. Духа ж ціломудрості, смиренномудрості терпіння та любові даруй мені, рабу Твоєму. Так, Господи Царю! Дай мені бачити мої гріхи, і не осуджувати брата мого, Бо Ти благословенний на віки віків. Амінь».

«Наскільки сам прп. Єфрем, – продовжує мислити наш сучасний молитовник, – перейнявся її духом. Навіть проповідь, цього вселенського вчителя, про покаяння – розчинена надією на Божу доброту. Його проповідь завжди радісна. Дух животворить. Відсутній похмурий і безвихідний стан».

Безнадійність (зневіра) тяжкий гріх. Прп. Єфрем, будучи аскетом, далекий від того, щоб пропонувати аскетичне стримання всім. Він прекраснодушно30ПРЕКРАСНОДУШНІСТЬ – піднесено-сентиментальна налаштованість, заснована на ідеалізації почуттів і людських взаємин. Синоніми – ідеалістичність, сентиментальність, чуттєвість благословить шлюб і міцність сімейного союзу, батьків просить приймати добру, постійну участь у вихованні дітей, піклується про влаштування хорошої сім’ї для дівчат, про працю юнаків на ниві служіння суспільству.

Прп. Єфрем у своїх проповідях говорить про найпотаємніші та нагальні питання: Друге Пришестя, загальне воскресіння, страждання Христа. Піст, віра, терпіння, пороки і чесноти. Сирін не оминає їх своєю увагою.

Він настільки мудрий, що відкидає будь-яку штучність і пишномовність. Покаянна тема все-таки пронизує все його життя, чому є найяскравішим свідченням ним вистраждана та пропонована християнам усіх часів молитва.

Слова святого Григорія Ніського про нього відображають дійсного Єфрема Сиріна: «Обличчя його цвіло та сяяло радістю, тоді як струмки сліз лилися з його очей».

Зрозумілими стають молитовні зітхання прп. Єфрема, його повчання та настанови: в них міцність духу та чистота душевного умиротворення, вони разюче підбадьорюють і втішають, нечестя руйнується, а лагідне розчулення приходить на місце страху, вони викликають сльози розчулення в тих, хто раніше їх не знав.

Вслухаємося в одне з повчань, майже історичну новелу «всесвітнього отця» (з кондака Преподобному): «В один день, вставши дуже рано, вийшов я з двома братами (у Христі) з благословенного міста Едеси, звів очі свої на небо, яке подібно до чистого дзеркала, зі славою осяювало зірками землю, і в подиві сказав: якщо зірки сяють з такою славою, то як же засяють невимовним світлом Спасителя праведні та святі, що творили волю Бога, в той час, коли прийде Господь?

Але коли згадав про пришестя Господнє, здригнулися кістки мої, душа й тіло затріпотіли, я заплакав із сердечним болем і сказав: ” Яким опинюся я, грішник, у той страшний час? Як стану перед престолом Бога? Як мені недосконалому, мати місце з досконалими? Як безплідному, бути в числі тих, хто принесли плоди правди?

Що мені робити, коли святі у світлицях небесних будуть пізнавати один одного? Хто впізнає мене? Мученики покажуть свої рани, подвижники – чесноти, а що я покажу, окрім ліні та недбальства?»

Ось чому кондак Преподобному, тобто коротка пісня на похвалу святому Єфрему звучить так: «Повсякчас провидячи судний час, ридав єси гірко, Єфреме, як той, хто любить безмовність, працелюбним був єси в ділах учительства, преподобний; тим більше, отче всесвітній, лінивих підіймаєш до покаяння».

Десь біля полудня богомолець вийшов із храму, декілька годин богослужіння пройшли, ніби  одна хвилина, відчувався благодатний стан душі, яка проснулася від черствості гріха через зустріч зі Світлом Христовим, що просвітлює всіх.

На небі грало сонце, кидаючи жменями різнокольорові відблиски на дерева й кущі, що почали розпускатися, на траву, що прорізавшись зеленіла, на всю природу, яка прокинулася від зимового стояння, і немов раділа покаянню людини.

__________

Ієрей Іоанн Юрцун

(Ви можете також відвідати російськомовну і англомовну частини сайту N.E.W.O.D.)

Wayfarer

Wayfarer

0 0 голосів
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x