Що означає “готувати відповідь”?

Що означає “готувати відповідь”?

Старого монаха запитали:

– Що ти робиш тут, на самоті, у своєму скиті стільки років?

– Я готую відповідь, – тихо мовив чернець.

– Яку відповідь? — здивовано перепитав той, хто запитував.

– Відповідь, яку я представлю Христу на суді перед Ним, під час Його Другого пришестя.

Яке пояснення! Які слова! «Готую відповідь»! Усе життя підготовки, приготування до цього дня. Життя, повне аскези, посту, помірності, боротьби з дияволом, невпинної молитви, відданості Богу. Діяльне очікування, приготування до того дня, про час настання якого сказав Сам Христос: «Про той день і годину ніхто не знає, ні Ангели небесні, тільки Отець Мій єдиний» 1(Мф. 24, 36). Коли справдиться і стане реальністю те, про що ми возносимо прохання в церкві: «І доброї відповіді на страшному судищі Христові просимо».

У сьомому вірші Символу віри говориться про те, що Господь наш Іісус Христос, Який знову прийде зі славою, вчинить суд над живими та мертвими: «І знову прийде в славі судити живих і мертвих, і Царству Його не буде кінця».

У цій частині Символу віри ми сповідуємо нашу віру в Друге пришестя Христа, під час якого Христос буде судити живих і мертвих як Праведний Суддя, призначений Богом-Отцем, і кожен із людей даватиме відповідь за свої діяння.

Господь сповіщає: «Я кажу ж вам, що за кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня!» 2(Мф. 12, 36). Адже світ скінченний. Якось започатковано, коли-небудь прийде й кінець. І тоді настане потойбічна історія світу, інший стан, вічність.

Під час Свого Другого пришестя Христос прийде не як уперше — смиренним і непомітним, як Немовля в яслах, але як всеславний і сяючий, як Цар Царів і як Непідкупний Суддя всього Всесвіту, всього людського роду.

Під час Свого Другого пришестя Христос прийде не як уперше — смиренним і непомітним, як Немовля в яслах, але як всеславний і сяючий, як Цар Царів і як Непідкупний Суддя всього Всесвіту, всього людського роду.

Зокрема, у Святому Євангелії говориться: «Коли ж прийде Син Людський у славі своїй і всі святі ангели з ним, тоді сяде на престолі своєї слави, і зберуться перед Ним усі народи» 3(Мф. 25, 31-32). А святий піснописець, який склав службу в Тиждень про Страшний Суд, пише наступні, дуже показові слова: «Заголосять труби, і спустошаться труни, і воскресне людське все єство тремтяче» (подібний Вечірньої).

А за цим Святе Євангеліє сповіщає: «І розлучить їх один від одного, як пастир розлучає вівці від козлищ: і поставить вівці праворуч себе, а козлища ошуюю. Тоді Цар каже тим, хто праворуч Його: прийдіть, благословенні Мого Отця, успадкуйте Царство, яке вам приготовано, від створення світу» 4(Мф. 25, 32-34). Далі ж говориться про тих, хто стоятиме ліворуч, ошуюю: «Ідіть від Мене, прокляті, в вогонь вічний, що вготований дияволу та аггелом його»5(Мф. 25, 41).. Перед нами Рай і пекло, обидва вони дійсні та реальні. Священний євангельський текст містить ще й слова Непідкупного та Безгрішного Судді Христа на тому жахливому Судилищі Його.

Цілком ясним є вчення Христа про Його славне Пришестя та Страшний Суд, яке ми чуємо в Його Нагірній проповіді, де Христос каже: «Не кожен, хто каже до Мене: Господи, Господи! увійде в Царство Небесне, але той, хто виконує волю Мого Отця, що на небі. Багато-хто скажуть Мені того дня: Господи, Господи, хіба ми не Ім’ям Твоїм пророкували, хіба не Ім’ям Твоїм демонів ми виганяли, або не Ім’ям Твоїм чуда великі творили? І їм проголошу Я тоді: Я ніколи не знав вас… Відійдіть від Мене, хто чинить беззаконня!» 6(Мф. 7, 21-23).

Тут Христос говорить про Царство Небесне, про входження до нього, про волю Отця, про день, про праведний суд.

Про цей унікальний День, Судний день Він також говорить у Своїх притчах: у притчі про сіячів 7(Мф. 13, 24-30, у притчі про невід 8(Мф. 13, 47-50), у притчі про десять дів 9(Мф. 25, 1-13), у притчі про таланти 10(Мф. 18, 23-35), у притчі про працівників у винограднику 11(Мф. 20, 1-16)  та у притчі про шлюбному бенкеті 12(Мф. 22, 1-14).

***

Отже, готувати відповідь означає мати пам’ять смертну. Ця пам’ять, а точніше нагадування, виявляється дуже творчою для духовного життя віруючого.

Готувати відповідь означає мати пам’ять смертну.

У Книзі Премудрості Ісуса, сина Сираха, є дивовижна фраза: «Поминай остання твоя, і вовік не згрішиш»13(Сир. 7, 39).  Але й і в «Лествиці» преподобний Іоанн Синаїт пише: «Як хліб потрібніший за всяку іншу їжу, так і думка про смерть потрібніша за всякі інші діяння»14(Слово 6).

Коли людина усвідомлює, що вона смертна і що «як трава дні її, як колір сельний (польовий) так відцвіте» 15(Пс. 102, 15), хіба може вона не мати стриманості й упокорення плоті, та й взагалі огиди до гріха? Пам’ять смертна несе у собі постійну підготовку не тільки до часу смерті, але й до життя після смерті на небесах.

Пам’ять смертна несе у собі постійну підготовку не тільки до часу смерті, але й до життя після смерті на небесах.

Святий Косма Етолійський каже, що «немає кращого вчителя, ніж смерть». Роздуми про кінець часів і орієнтація на них також є частиною життя християнина, оскільки вже тут, у нинішньому житті, ми здатні переживати та відчувати певне духовне передчуття того, що чекає на нас у майбутньому — не як плід уяви, а насправді.

***

«Готувати відповідь» також означає перебувати в духовному бдінні та тверезості, застосовуючи у своєму житті наказ Господній «Пильнуйте та моліться» 16(Мк. 14, 38), а також і умовляння апостола Павла своєму учневі Тимофію: «Ти ж будь пильний у всьому»17(2 Тим. 4, 5).

«Готувати відповідь» також означає перебувати в духовному бдінні та тверезості.

Віруючий не спить духовно, не лінується, але він і своїми думками, і всією своєю поведінкою перебуває у «підготовці відповіді»; його помисли займає «той день» і те місце, яке він займе перед Праведним Суддею, Словоположником Христом, відповідь за всі скоєні ним діяння, коли «книги відкриваються» і «таємниці виголошуються».

Воістину, як гаснуть лампади, коли висихає олія, так і у недбайливих і лінивих у виконанні обов’язку настає духовна смерть.

Воістину, як гаснуть лампади, коли висихає олія, так і у недбайливих і лінивих у виконанні обов’язку настає духовна смерть.

Тому ми повинні з пильністю, тверезістю та готовністю підтримувати полум’я свого духовного життя, сподіваючись на майбутнє століття. Тому що всі ми рухаємося, ми переміщуємося з тіні цього життя в інше, у потойбічне життя. І безперечним фактом з вчення апостола Павла є те, що людське тіло ховається в землі, сіється в тлінні, але повстає нетлінним, тобто сіється в безчесті, щоб повстати в славі, погребається в хворобі й знову оживає в силі. Апостол Павло пише: «Коли ж тлінне це зодягнеться в нетління і смертне це зодягнеться в безсмертя» 18(1 Кор. 15, 53).

***

“Готувати відповідь” означає підготовку до вічного життя через пізнання своєї душі.

“Готувати відповідь” означає підготовку до вічного життя через пізнання своєї душі.

Щоденне життя за принципом «пізнай самого себе», дослідження внутрішнього світу в глибині, в «таємницях серця». Так відбувається зречення «розуму, що перебуває в гріху» і всього гріховного вмістилища серця, а заразом ствердиться божественне знання та ясність душі. Тоді віруючий, який щодня готується до Другого пришестя Господа, матиме «інший розум» і «очі, які більш всередині, ніж ці очі», оскільки тепер «він причащатиметься духом Божим» у своїй душі.

***

“Готувати відповідь” означає постійне покаяння.

“Готувати відповідь” означає постійне покаяння.

Приносячи сповідання помислів із сокрушенням у Таїнстві сповіді та покаяння, той, хто «готує відповідь», «скидає з себе стару людину… і вдягається в нову»19(пор. Кл. 3, 9-10).

Він помирає з Христом для гріховного світу, розпинається і ховається з Ним, але також споглядає Воскреслого. Прагнучи день і ніч, він стає вмістилищем і «плектроном»20Плектрон — пластина з дерева, кістки або металу, якою той, хто грає на струнних грецьких інструментах торкався струн. Духа. Адже покаяння — це нескінченний шлях, який відкритий для нас доти, доки ми не закриємо ці тлінні очі. І тільки через покаяння, коли очиститься душа, віруючий стане прозорливцем, який «бачить», як бачив старозавітний пророк, «самовидець величі Божої» 21(2 Пет. 1, 16), бо «чисті серцем Бога побачать» 22(Мф. 5, 8). ).

***

“Готувати відповідь” означає дотримувавтися заповідей.

“Готувати відповідь” означає дотримувавтися заповідей.

Йдеться про поєднання споглядального та діяльного життя. Недостатньо лише знати божественні заповіді, є ще й наступний, подвижницький етап їх збереження та дотримання. «Розумоспоглядач і той, що присвячує себе духовному ділу зустрілися один із одним, бо посередині їх стояв Господь», — скаже нам отець-подвижник Євагрій Понтійський, а святий Максим підкреслить, що людина — це той, хто «з діянням, що поєднує знання, а зі знаннями — діяння».

Дотримання всіх заповідей і стояння у вірі під час нашестя спокус — саме так відбувається випробування совісті, якості віри.

Дотримання всіх заповідей і стояння у вірі під час нашестя спокус — саме так відбувається випробування совісті, якості віри.

На цьому ґрунтується сила душі й цінність істинного християнина, бо «хто має любов у Христі, той повинен дотримуватися заповідей Христових»23(сщмч. Климент Римський).

***

“Готувати відповідь” означає живе поклоніння Богові. З молитвою, відвідуванням церкви, участю в Таїнстві Божественної Євхаристії.

“Готувати відповідь” означає живе поклоніння Богові. З молитвою, відвідуванням церкви, участю в Таїнстві Божественної Євхаристії.

Ця відповідь готується в безперервній молитві, коли віруючий вимовляє «Господи Іісусе Христе, помилуй мене грішного». У храмі Божому, куди він приходить помолитися, запалює кадильницю серця свого та знаходить умиротворення. В євхаристійному зібранні, де він причащається Святих Христових Таїн і стає причетним до Христа, в передчутті Царства Небесного вигукуючи: «Згадай мене, Господи, коли прийдеш у Царстві Твоєму».

***

З усього вищесказаного можна дійти невтішного висновку в тому, яку вагу має фраза, яку ми багаторазово зустрічаємо майже у всій церковної гімнографії.

Йдеться про слова «спасіння душі». Саме заради нього ми боремося зі супротивним і подвизаємося «добрим подвигом віри» 24(1 Тим. 6, 12). «Побачте душу свою»25З книги «Тверезе споглядання – Невідомий афонський ісихаст». — це добра порада, бо той, хто дав її, знав, що Рай відтепер відкритий і він чекає на нас.

«Готове моє серце, Боже, готове моє серце: заспіваю і співаю в славі моїй»26Пс. 107, 1, що я нині «готую відповідь».

Митрополит Манійський Хризостом ІІІ

_________________________________________________

Джерело

(Ви можете також відвідати російськомовну і англомовну частини сайту N.E.W.O.D.)

Wayfarer

Wayfarer

0 0 голосів
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x